Isabella Lundgren i Bingolotto

Isabella Lundgren är en av Sveriges absolut främsta jazzsångerskor och en artist i världsklass. Med en fantastiskt röst och unik intensitet har hon, som få, förmågan att som hon trollbinda sin publik. På söndag gästar hon Bingolotto.
Foto:Elvira Glante

Som 18-åring lämnade Isabella Lundgren Karlstad för New York där hon studerade och framträdde åren 2006 – 2010. I sitt Sommarprat i P1 från 2016 berättar Isabella om sin tid där, en tid då hon spelade på alla möjliga legendariska scener, men också blandade ihop ett kanske bohemisk artistiskt liv med ett destruktivt leverne. Hon berättar om när hon vaknar upp i en säng, någonstans. Hon vet inte var hon är eller vem som ligger bredvid henne, men medan blicken far över tomma flaskor och påsar hittar den till slut en spegel, och hon ser sig själv på riktigt för första gången på länge. Hon bryter upp, flyttar hem, blir nykter och börjar studera till präst.

Trots avbrott från sina teologistudier är Isabella fortfarande intresserad av andlighet, livsåskådning, filosofi. Något som märks i hennes sätt att skriva och kommunicera, att möta världen och att ta sig an låtmaterial.

Om Isabella:

Hon har släppt flera kritikerrosade album i Sverige och i Japan, belönats med Orkesterjournalens Gyllene skivan 2015 och grammis-nominerats både 2016 och 2020. År 2015 tilldelades Isabella en jazzkatt som årets musiker under Sveriges Radios jazzkatten-gala och utöver detta har hon också tilldelats Monica Zetterlund-stipendiet, STIM-stipendiet, Louis Armstrong- och Anita O´Day-stipendiet, Stockholms stads kulturstipendium och Gustaf Fröding-stipendiet – för att nämna några.

Den 7 februari, kl. 18.00 i TV4,