Ishockey-VM 2025 spelas i Sverige

Sedan två veckor har det pågått en riktig ishockeyfest i Bratislava, Slovakien. En hockeyfest som kommer tillbaka till Sverige år 2025 efter att Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) idag utsett Sverige till arrangör för ishockey-VM år 2025. Ishockey-VM har de senaste åren verkligen varit riktiga ishockeyfester, både på plats i arenan och framför TV:n. Vi minns upplevelserna och bilderna från Köln och Köpenhamn där en gul vägg av svenska fans lyfte fram Tre Kronor till dubbla VM-guld. Nu får alla fans, men också de som ännu inte upptäckt ishockeyn chansen att uppleva samma hockeyfest i Sverige igen.

– Vi är mycket stolta över att Svenska Ishockeyförbundet får förtroendet att arrangera ytterligare ett herr-VM. Vi kommer att göra allt vi kan för att det ska bli en riktig ishockeyfest. Vi är bra evenemangsarrangörer som kan hantera och genomföra riktigt stora evenemang i Sverige. Att arrangera ett VM är däremot inget vi som förbund kommer att klara helt själva. Det kommer att vara ett mästerskap som måste involvera alla delar inom svensk ishockey, inte minst ligorna, för att vi ska få den ishockeyfest vi vill, säger Anders Larsson, ordförande i Svenska Ishockeyförbundet.
Svensk ishockey har påbörjat en internationell resa med flera evenemang de kommande åren och stora mästerskap på hemmaplan är viktiga för att bli Sveriges mest engagerande idrott. I år har Sverige arrangerat U18-VM för killar i Örnsköldsvik och Umeå som slutade med ett historiskt guld i ett väl arrangerat mästerskap. Nästa chans till hockeyfest på hemmaplan blir ett U18-VM för tjejer och förstås junior-VM i Göteborg 2022. Att Sverige är i slutfasen av kampen om ett vinter-OS 2026 ger möjligheter till ännu en stor ishockeyupplevelse på hemmaplan.
Nu inleder Svenska Ishockeyförbundet ett arbete för att avgöra vilka städer som vi ska arrangera mästerskapet tillsammans med.– Vi presenterade för IIHF-kongressen att vi har träffat en överenskommelse med Danmark som så kallad co-host och det är en överenskommelse som slutligen måste bekräftas av kommande IIHF-kongress. Det betyder också att vi har gott om tid att verkligen bygga förutsättningar för ett lyckat mästerskap. Vi ska heller inte sticka under stol med att det är viktigt att vi får ut maximal effekt av investeringen i varje internationellt evenemang, vilket överenskommelsen med Danmark ökar förutsättningarna för, säger Anders Larsson.