Iskuber fullproppade med smaker – sommarfestens självklara ice-breaker!

Planerar du redan för festerna i sommar eller kanske en härlig grillmiddag till helgen? Uppgradera drinkarna med vackra iskuber fullproppade med goda smaker. Ett superlätt tips som garanterat kommer vara på allas läppar (bokstavligen) i sommar. Här kommer fyra recept på iskuber som förnyar klassiska drinkar – tre alkoholhaltiga och en alkoholfri.

Sommaren är äntligen här och samtidigt som temperaturen stiger vill vi kyla ner drinken. Bjud därför dina gäster på kreativa drinkar som faktiskt blir godare när isen smälter. Drinkar med iskuber med infrysta, somriga ingredienser som basilika, citron, gurka, svartpeppar, jordgubbar och timjan. Iskuber som inte bara är vackra i drinken – utan som även ger en härlig och kraftig smakboost när de sakta smälter i värmen.

Så här gör du:

Lägg i ingredienserna du önskar i en isbitsform. Fyllt upp med kallt vatten och ställ in i frysen tills vattnet fryst till is. Ta fram iskuberna och lägg i drinken precis innan servering. Voilà!

Fyra recept på drinkar med smakboostade iskuber

Basilemon

Basilika

Citron

Frys vatten, basilikablad och små citronskivor i en isbitsform.

5 cl gin

2 cl citronjuice

1 cl sockerlag

5 basilikablad

Schweppes Lemon

Muddla basilikablad i en shaker och häll över gin, citronjuice och sockerlag. Skaka. Sila och toppa med kall Schweppes Lemon. Lägg i iskuberna.

Gin & Tonic

Gurka

Svartpeppar

Frys vatten, små gurkbitar och svartpeppar i en isbitsform.

4 cl gin

Schweppes Tonic

Fyll ett glas med iskuberna. Häll över gin och toppa med kall Schweppes Tonic.

Russian Spritzer

Hallon

Frys vatten och hela hallon i en isbitsform.

10 cl vitt vin

Schweppes Russchian

Fyll ett vinglas med iskuber. Häll i vin och toppa med Schweppes Russchian.

Summer Thyme (alkoholfri)

Jordgubbar

Timjan

Frys vatten, halva jordgubbar och timjanblad i en isbitsform.

1 cl sockerlag

5 jordgubbar

Timjan

Schweppes Ginger Ale

Muddla fem jordgubbar och blad från två timjankvistar i ett glas. Lägg i iskuberna och toppa med kall Schweppes Ginger Ale.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling

emma.l@kellyandpling.com   , 073-553 72 82

Anna-Stina Hallberg, marknadschef alkoholfritt, Spendrups

anna-stina.hallberg@spendrups.se   , 070-202 92 17

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups

Rose-marie.hertzman@spendrups.se   ,   070-283 02 75

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Vinnarna av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017 är bartendern Mano och fysikern Martin28.8.2017 16:00Pressmeddelande

I lördags avgjordes tredje upplagan av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Efter finalen, där fem professionella bartenders och fem entusiastiska amatörer gjorde upp i två separata tävlingar, står det nu klart att bartendern Mano Roshdis GT ”Golden Pearl” och fysikern Martin Johanssons GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” är Sveriges bästa Gin & Tonics.