Iskuber fullproppade med smaker – sommarfestens självklara ice-breaker!

Planerar du redan för festerna i sommar eller kanske en härlig grillmiddag till helgen? Uppgradera drinkarna med vackra iskuber fullproppade med goda smaker. Ett superlätt tips som garanterat kommer vara på allas läppar (bokstavligen) i sommar. Här kommer fyra recept på iskuber som förnyar klassiska drinkar – tre alkoholhaltiga och en alkoholfri.

Sommaren är äntligen här och samtidigt som temperaturen stiger vill vi kyla ner drinken. Bjud därför dina gäster på kreativa drinkar som faktiskt blir godare när isen smälter. Drinkar med iskuber med infrysta, somriga ingredienser som basilika, citron, gurka, svartpeppar, jordgubbar och timjan. Iskuber som inte bara är vackra i drinken – utan som även ger en härlig och kraftig smakboost när de sakta smälter i värmen.

Så här gör du:

Lägg i ingredienserna du önskar i en isbitsform. Fyllt upp med kallt vatten och ställ in i frysen tills vattnet fryst till is. Ta fram iskuberna och lägg i drinken precis innan servering. Voilà!

Fyra recept på drinkar med smakboostade iskuber

Basilemon

Basilika

Citron

Frys vatten, basilikablad och små citronskivor i en isbitsform.

5 cl gin

2 cl citronjuice

1 cl sockerlag

5 basilikablad

Schweppes Lemon

Muddla basilikablad i en shaker och häll över gin, citronjuice och sockerlag. Skaka. Sila och toppa med kall Schweppes Lemon. Lägg i iskuberna.

Gin & Tonic

Gurka

Svartpeppar

Frys vatten, små gurkbitar och svartpeppar i en isbitsform.

4 cl gin

Schweppes Tonic

Fyll ett glas med iskuberna. Häll över gin och toppa med kall Schweppes Tonic.

Russian Spritzer

Hallon

Frys vatten och hela hallon i en isbitsform.

10 cl vitt vin

Schweppes Russchian

Fyll ett vinglas med iskuber. Häll i vin och toppa med Schweppes Russchian.

Summer Thyme (alkoholfri)

Jordgubbar

Timjan

Frys vatten, halva jordgubbar och timjanblad i en isbitsform.

1 cl sockerlag

5 jordgubbar

Timjan

Schweppes Ginger Ale

Muddla fem jordgubbar och blad från två timjankvistar i ett glas. Lägg i iskuberna och toppa med kall Schweppes Ginger Ale.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling

emma.l@kellyandpling.com   , 073-553 72 82

Anna-Stina Hallberg, marknadschef alkoholfritt, Spendrups

anna-stina.hallberg@spendrups.se   , 070-202 92 17

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups

Rose-marie.hertzman@spendrups.se   ,   070-283 02 75

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.