Iskuber fullproppade med smaker – sommarfestens självklara ice-breaker!

1.6.2016 10:02 | Spendrups Bryggeri AB

Planerar du redan för festerna i sommar eller kanske en härlig grillmiddag till helgen? Uppgradera drinkarna med vackra iskuber fullproppade med goda smaker. Ett superlätt tips som garanterat kommer vara på allas läppar (bokstavligen) i sommar. Här kommer fyra recept på iskuber som förnyar klassiska drinkar – tre alkoholhaltiga och en alkoholfri.

Sommaren är äntligen här och samtidigt som temperaturen stiger vill vi kyla ner drinken. Bjud därför dina gäster på kreativa drinkar som faktiskt blir godare när isen smälter. Drinkar med iskuber med infrysta, somriga ingredienser som basilika, citron, gurka, svartpeppar, jordgubbar och timjan. Iskuber som inte bara är vackra i drinken – utan som även ger en härlig och kraftig smakboost när de sakta smälter i värmen.

Så här gör du:

Lägg i ingredienserna du önskar i en isbitsform. Fyllt upp med kallt vatten och ställ in i frysen tills vattnet fryst till is. Ta fram iskuberna och lägg i drinken precis innan servering. Voilà!

Fyra recept på drinkar med smakboostade iskuber

Basilemon

Basilika

Citron

Frys vatten, basilikablad och små citronskivor i en isbitsform.

5 cl gin

2 cl citronjuice

1 cl sockerlag

5 basilikablad

Schweppes Lemon

Muddla basilikablad i en shaker och häll över gin, citronjuice och sockerlag. Skaka. Sila och toppa med kall Schweppes Lemon. Lägg i iskuberna.

Gin & Tonic

Gurka

Svartpeppar

Frys vatten, små gurkbitar och svartpeppar i en isbitsform.

4 cl gin

Schweppes Tonic

Fyll ett glas med iskuberna. Häll över gin och toppa med kall Schweppes Tonic.

Russian Spritzer

Hallon

Frys vatten och hela hallon i en isbitsform.

10 cl vitt vin

Schweppes Russchian

Fyll ett vinglas med iskuber. Häll i vin och toppa med Schweppes Russchian.

Summer Thyme (alkoholfri)

Jordgubbar

Timjan

Frys vatten, halva jordgubbar och timjanblad i en isbitsform.

1 cl sockerlag

5 jordgubbar

Timjan

Schweppes Ginger Ale

Muddla fem jordgubbar och blad från två timjankvistar i ett glas. Lägg i iskuberna och toppa med kall Schweppes Ginger Ale.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling

emma.l@kellyandpling.com   , 073-553 72 82

Anna-Stina Hallberg, marknadschef alkoholfritt, Spendrups

anna-stina.hallberg@spendrups.se   , 070-202 92 17

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups

Rose-marie.hertzman@spendrups.se   ,   070-283 02 75

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.