Spendrups Bryggeri AB

Ison & Fille planterar basketfrön i Vårby

Dela
I Vårby finns ingen organiserad basketverksamhet. Det ville Jonas Morin ändra på och därför startade han projektet 100 kids i Vårby, med stöd från Loka Heroes. Hip-hop artisterna Ison & Fille är sedan starten i maj 2016 ambassadörer för Loka Heroes. För att få basketen att växa i Vårby använder projektet en annorlunda väg – 25 basketfrön ska planteras.

”Ett basketfrö är en basketboll med ett välkomstbrev som placeras någonstans i Vårby. Det kan vara på skolor, torg eller i trappuppgångar. Förhoppningen är att personen som hittar bollen ska börja studsa och gro till en basketspelare,” berättar initiativtagaren Jonas Morin.

I fredags 21/10 planterade Spendrups Bryggeris VD Fredrik Spendrup det första basketfröet. Ison kommer plantera basketfrö nummer fyra på onsdag 26/10 och Fille nummer 15 den 10/11. 

“Vi träffades som unga när vi spelade basket i JKS Bredäng. Vi tycker basket är en av världens bästa sporter och vill göra det möjligt för fler att börja spela. Därför kommer vi hjälpa till att plantera varsitt basketfrön,” berättar Ison & Fille.

”Det finns många barn och ungdomar i Vårby som skulle må bra av att få spela basket. Där behovet för basket är som störst är ofta där resurserna saknas som mest och det är där vi kommer in i bilden. Det är viktigt för oss att engagera oss lokalt och det ska därför bli jättekul att följa basketfrönas väg mot mer basket i Vårby,” säger Fredrik Spendrup, VD Spendrups Bryggeri.

Den som hittar basketbollen ombeds ta med sina vänner till Hang Out Friday i Vårbyhallen en fredagskväll för där väntar fina priser. Hang Out Friday är spontanbasket för alla som vill, som en del i projektet 100 Kids i Vårby.  

Kolla in bifogad film från när Ison planterar sitt frö! Filmen lanseras under morgondagen. Filles teaserfilm släpps 10 november.

Mer om Loka Heroes

Loka Heroes är ett initiativ från Loka och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans ska vi hitta, stötta och peppa människor som gör skillnad i samhället med hjälp av basket.

Loka Heroes-projekt kan handla om allt från att starta en klubb i ett område där det saknas, till att skapa möjligheter för nyanlända svenskar att ta första stegen in samhället med hjälp av basket.

Projekten presenteras löpande presenteras på Loka Heros hemsida och Facebooksida för att inspirera fler att göra skillnad i samhället med hjälp av basket.

Länkar:

Kolla in lanseringsfilmen - https://www.youtube.com/watch?v=UJpu0MqlujY

Läs mer om projektet här – www.lokaheroes.se

Intervjun med Fredrik Spendrup -  https://youtu.be/bYrgwdgjf2c  

Loka Heroes på Facebook - https://www.facebook.com/lokaheroes/

Kontaktuppgifter:

Marknadschef Loka - Anna Lidstöm   anna.lidstrom@spendrups.se +46 (0)70-182 78 73

Presschef Spendrups - Rose–Marie Hertzman  Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se  +46 (0)70-283 02 75 

Marknadsansvarig SBBF – Johannes Wohlert johannes.wohlert@basket.se +46 (0)70-435 99 25

Ansvarig byrå: Håkanson United

Webbyrå: Holy

Projektledare SBBF: Mats Elsnitz

OM LOKA

Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

OM SVENSKA BASKETBOLLFÖRBUNDET

Svenska Basketbollförbundet vill att basketen blir Sveriges mest tillgängliga nationalsport. För oss betyder det att alla ska känna sig välkomna oavsett vem man är, var man bor eller var man kommer ifrån. På ungdomsnivå spelar vi Easy Basket utan tabeller, på gatan lirar vi 3x3 streetbasket och på elitnivå imponerar våra stjärnor i landslag, NBA, WNBA och Basketligorna. Vi har 80 000 medlemmar och 35 000 aktiva spelare över hela Sverige.

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Kontakter

Dokument

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye