ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln

– Från spisar och robotar till den ökande digitaliseringen och de ständigt växande innovativa verktygen för miljöledning och självkörande bilar – ISO har aldrig varit mer relevant än nu när det gäller att tillhandahålla globala lösningar, säger John Walter.

John Walter tillträdde som ISO:s ordförande i januari i år. Det är första gången han besöker Sverige i sin nya roll.

I den globala standardiseringsorganisationen ISO ingår 161 medlemsländer, varav SIS, Swedish Standards Institute företräder Sverige och svenska intressen. ISO samlar experter från olika branscher som utvecklar frivilliga, konsensusbaserade internationella standarder som ger lösningar på gemensamma globala utmaningar i respektive bransch samt stöder innovation och marknadstillträde.

ISO grundades under efterkrigstiden liksom Världshandelsorganisationen WTO:s företrädare GATT. Tillsammans verkar nu ISO och WTO i synergi för att främja internationell handel och motverka handelshinder.

– Små och medelstora företag utgör ryggraden i de flesta industrialiserade länder som Sverige. Så deras engagemang i det globala standardiseringsarbetet är avgörande eftersom standarderna är representativa för de som använder och behöver dem. Standarderna utvecklas av experter från en lång rad länder som har olika åsikter och behov, och det vi kommer fram till är best practice och konsensus för en lösning i den branschen, säger Thomas Idermark, SIS VD, som är värd för John Walters besök.

Intervjuer John Walter

26 april kl 13.00-15.00 enligt överenskommelse med pressansvarig SIS
26 april i samband med öppet seminarium kl 17.00-18.30

Seminarium ”Standarders betydelse i världshandeln”

Tid: 26 april, kl. 17.00-18.30
Plats: SIS, Swedish Standards Institute, Torsplan 1E, Stockholm, plan 9

John Walter berättar hur han ser på världshandeln i dagens storpolitiska situation. Han berör även hur viktigt det är att små och medelstora företag samt innovationsföretagen är med i det globala standardiseringsarbetet. Vi kommer också att få höra hur ISO stöttar utvecklingsländer med deras standardiseringsarbete för att integrera dem i den internationella handeln.

Därefter följer paneldiskussion med Jan-Eric Sundgren, konsult knuten till Teknikföretagen och tidigare bl.a. Chalmers tekniska högskola och Volvos koncernledning, Charlotte Brogren Karlberg, teknologichef på Alimak Group och tidigare GD på Vinnova samt John Walter. Seminariet hålls på engelska.

Nu blir det enklare att implementera Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner22.1.2019 09:01Pressmeddelande

Flera svenska kommuner tar tillsammans med Sveriges Ekokommuner initiativ till att uppdatera den svenska standarden för hållbar utveckling i kommuner, landsting och regioner (SS 854000) i enlighet med Agenda 2030. Standarden kommer därmed att spela en viktig roll och bidra till att stärka kommunernas möjlighet att arbeta med FN:s globala mål. SIS projektleder revideringen av standarden.

Standardiseringsarbete drar igång för sundare upphandling inom EU16.1.2019 10:14Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att leda framtagandet av en europeisk standard med inriktning på integritet och ansvarighet inom offentlig upphandling. Initiativet kommer från EU-kommissionen och är en del av en större aktivitet för att effektivisera den inre marknaden där standardisering inom offentlig upphandling är ett av 15 prioriterade standardiseringsområden. – Vi är mycket glada och förväntansfulla över att leda detta arbete eftersom offentlig upphandling utgör ett så stort och viktigt område samt att Sverige länge varit framstående på området, säger Thomas Idermark, vd på SIS.

Första ISO-standarden för säker hantering av träpellets i bostäder10.1.2019 09:56Pressmeddelande

Många värmer upp sina bostäder med pelletspanna. Däremot saknas ofta en medvetenhet om de risker som finns om träpellets inte förvaras och hanteras på rätt sätt. En ISO-standard, riktad till installatörer, leverantörer och anläggningskonstruktörer, har nu tagits fram gemensamt av 17 länder för att minimera dessa risker. SIS har tillsammans med RISE lett det internationella standardiseringsarbetet.