ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln

– Från spisar och robotar till den ökande digitaliseringen och de ständigt växande innovativa verktygen för miljöledning och självkörande bilar – ISO har aldrig varit mer relevant än nu när det gäller att tillhandahålla globala lösningar, säger John Walter.

John Walter tillträdde som ISO:s ordförande i januari i år. Det är första gången han besöker Sverige i sin nya roll.

I den globala standardiseringsorganisationen ISO ingår 161 medlemsländer, varav SIS, Swedish Standards Institute företräder Sverige och svenska intressen. ISO samlar experter från olika branscher som utvecklar frivilliga, konsensusbaserade internationella standarder som ger lösningar på gemensamma globala utmaningar i respektive bransch samt stöder innovation och marknadstillträde.

ISO grundades under efterkrigstiden liksom Världshandelsorganisationen WTO:s företrädare GATT. Tillsammans verkar nu ISO och WTO i synergi för att främja internationell handel och motverka handelshinder.

– Små och medelstora företag utgör ryggraden i de flesta industrialiserade länder som Sverige. Så deras engagemang i det globala standardiseringsarbetet är avgörande eftersom standarderna är representativa för de som använder och behöver dem. Standarderna utvecklas av experter från en lång rad länder som har olika åsikter och behov, och det vi kommer fram till är best practice och konsensus för en lösning i den branschen, säger Thomas Idermark, SIS VD, som är värd för John Walters besök.

Intervjuer John Walter

26 april kl 13.00-15.00 enligt överenskommelse med pressansvarig SIS
26 april i samband med öppet seminarium kl 17.00-18.30

Seminarium ”Standarders betydelse i världshandeln”

Tid: 26 april, kl. 17.00-18.30
Plats: SIS, Swedish Standards Institute, Torsplan 1E, Stockholm, plan 9

John Walter berättar hur han ser på världshandeln i dagens storpolitiska situation. Han berör även hur viktigt det är att små och medelstora företag samt innovationsföretagen är med i det globala standardiseringsarbetet. Vi kommer också att få höra hur ISO stöttar utvecklingsländer med deras standardiseringsarbete för att integrera dem i den internationella handeln.

Därefter följer paneldiskussion med Jan-Eric Sundgren, konsult knuten till Teknikföretagen och tidigare bl.a. Chalmers tekniska högskola och Volvos koncernledning, Charlotte Brogren Karlberg, teknologichef på Alimak Group och tidigare GD på Vinnova samt John Walter. Seminariet hålls på engelska.

Bättre beslut när miljöpåverkan uttrycks i pengar18.3.2019 08:00:26 CETPressmeddelande

En ny ISO-standard ska hjälpa företag att värdera sin miljöpåverkan. Initiativet är svenskt. SIS, Swedish Standards Institute, har lett det globala arbetet med initiativtagaren Swedish Life Cycle Center vid Chalmers och dess samarbetspartners. – En anledning till att hållbar utveckling inte går tillräckligt snabbt är att den inte är hopkopplad med ekonomin säger Bengt Steen vid Swedish Life Cycle Center.

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37 CETPressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.