ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln

– Från spisar och robotar till den ökande digitaliseringen och de ständigt växande innovativa verktygen för miljöledning och självkörande bilar – ISO har aldrig varit mer relevant än nu när det gäller att tillhandahålla globala lösningar, säger John Walter.

John Walter tillträdde som ISO:s ordförande i januari i år. Det är första gången han besöker Sverige i sin nya roll.

I den globala standardiseringsorganisationen ISO ingår 161 medlemsländer, varav SIS, Swedish Standards Institute företräder Sverige och svenska intressen. ISO samlar experter från olika branscher som utvecklar frivilliga, konsensusbaserade internationella standarder som ger lösningar på gemensamma globala utmaningar i respektive bransch samt stöder innovation och marknadstillträde.

ISO grundades under efterkrigstiden liksom Världshandelsorganisationen WTO:s företrädare GATT. Tillsammans verkar nu ISO och WTO i synergi för att främja internationell handel och motverka handelshinder.

– Små och medelstora företag utgör ryggraden i de flesta industrialiserade länder som Sverige. Så deras engagemang i det globala standardiseringsarbetet är avgörande eftersom standarderna är representativa för de som använder och behöver dem. Standarderna utvecklas av experter från en lång rad länder som har olika åsikter och behov, och det vi kommer fram till är best practice och konsensus för en lösning i den branschen, säger Thomas Idermark, SIS VD, som är värd för John Walters besök.

Intervjuer John Walter

26 april kl 13.00-15.00 enligt överenskommelse med pressansvarig SIS
26 april i samband med öppet seminarium kl 17.00-18.30

Seminarium ”Standarders betydelse i världshandeln”

Tid: 26 april, kl. 17.00-18.30
Plats: SIS, Swedish Standards Institute, Torsplan 1E, Stockholm, plan 9

John Walter berättar hur han ser på världshandeln i dagens storpolitiska situation. Han berör även hur viktigt det är att små och medelstora företag samt innovationsföretagen är med i det globala standardiseringsarbetet. Vi kommer också att få höra hur ISO stöttar utvecklingsländer med deras standardiseringsarbete för att integrera dem i den internationella handeln.

Därefter följer paneldiskussion med Jan-Eric Sundgren, konsult knuten till Teknikföretagen och tidigare bl.a. Chalmers tekniska högskola och Volvos koncernledning, Charlotte Brogren Karlberg, teknologichef på Alimak Group och tidigare GD på Vinnova samt John Walter. Seminariet hålls på engelska.

Inbjudan till seminarium om framtidens transporter12.11.2018 09:09Pressinbjudan

Framtidens teknik utvecklas här, nu och i morgon. Det som varit drömmar och visioner blir realitet i snabb takt. Det är spännande tider. Men hur försäkrar vi oss om att den nya tekniken leder oss mot säkra, mer hållbara och effektiva transportlösningar? SIS, Swedish Standards Institute, och Urban ICT Arena bjuder in till ett kostnadsfritt frukostseminarium om framtidens transporter den 15 november i Stockholm.

Startskott i Sydney för den första visselblåsarstandarden31.10.2018 08:50Pressmeddelande

Den 5 november träffas medlemsländer inom ISO i Sydney för att diskutera upplägget för den allra första globala standarden för visselblåsning, Whistleblowing Management Systems – Guidelines. 45 länder har anmält intresse för att delta i arbetet. Från Sverige kommer Tina Bohlin från SIS, Swedish Standards Institute, att vara med. – Vi kommer att i detalj börja analysera alla viktiga delar inom ett visselblåsarsystem. Jag ser fram emot intressanta diskussioner, säger hon.

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.