ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln

– Från spisar och robotar till den ökande digitaliseringen och de ständigt växande innovativa verktygen för miljöledning och självkörande bilar – ISO har aldrig varit mer relevant än nu när det gäller att tillhandahålla globala lösningar, säger John Walter.

John Walter tillträdde som ISO:s ordförande i januari i år. Det är första gången han besöker Sverige i sin nya roll.

I den globala standardiseringsorganisationen ISO ingår 161 medlemsländer, varav SIS, Swedish Standards Institute företräder Sverige och svenska intressen. ISO samlar experter från olika branscher som utvecklar frivilliga, konsensusbaserade internationella standarder som ger lösningar på gemensamma globala utmaningar i respektive bransch samt stöder innovation och marknadstillträde.

ISO grundades under efterkrigstiden liksom Världshandelsorganisationen WTO:s företrädare GATT. Tillsammans verkar nu ISO och WTO i synergi för att främja internationell handel och motverka handelshinder.

– Små och medelstora företag utgör ryggraden i de flesta industrialiserade länder som Sverige. Så deras engagemang i det globala standardiseringsarbetet är avgörande eftersom standarderna är representativa för de som använder och behöver dem. Standarderna utvecklas av experter från en lång rad länder som har olika åsikter och behov, och det vi kommer fram till är best practice och konsensus för en lösning i den branschen, säger Thomas Idermark, SIS VD, som är värd för John Walters besök.

Intervjuer John Walter

26 april kl 13.00-15.00 enligt överenskommelse med pressansvarig SIS
26 april i samband med öppet seminarium kl 17.00-18.30

Seminarium ”Standarders betydelse i världshandeln”

Tid: 26 april, kl. 17.00-18.30
Plats: SIS, Swedish Standards Institute, Torsplan 1E, Stockholm, plan 9

John Walter berättar hur han ser på världshandeln i dagens storpolitiska situation. Han berör även hur viktigt det är att små och medelstora företag samt innovationsföretagen är med i det globala standardiseringsarbetet. Vi kommer också att få höra hur ISO stöttar utvecklingsländer med deras standardiseringsarbete för att integrera dem i den internationella handeln.

Därefter följer paneldiskussion med Jan-Eric Sundgren, konsult knuten till Teknikföretagen och tidigare bl.a. Chalmers tekniska högskola och Volvos koncernledning, Charlotte Brogren Karlberg, teknologichef på Alimak Group och tidigare GD på Vinnova samt John Walter. Seminariet hålls på engelska.

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.

Begreppsstandard inom e-hälsa nu på svenska26.3.2018 09:01Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, var tillsammans med svenska experter drivande i det globala arbetet med att ta fram begreppsstandarden som beskriver hälso- och sjukvården som senast publicerades över hela världen år 2016. Nu publiceras standarden för allra första gången på svenska. Standarden omfattar ett heltäckande begreppssystem som ska stärka kvaliteten av informationsöverföring i vårdkedjan, skapa trygghet för patienten, ge ökad kunskap och underlag till forskning.