Israel/Palestina: Civilbefolkningens lidande djupt oroväckande

Angreppen på och från Gaza drabbar civila.

Ambulanspersonal och volontärer från Palestinska Röda Halvmånen rycker ut för att undsätta skadade i det uppblossande våldet. Foto: Palestinska Röda Halvmånen.

– Civilbefolkningen betalar ett högt pris i den eskalerande våldsspiralen, säger Margareta Wahlström, ordförande i Svenska Röda Korset.

Hon påminner om att direkta och urskillningslösa attacker mot civila är förbjudna enligt internationell humanitär rätt. Attacker måste vara proportionella och alla nödvändiga åtgärder vidtas för att undvika civila förluster.

– Situationen är extremt laddad och riskerar att trappas upp. Ytterst drabbas civilbefolkningen, säger Margareta Wahlström.

– Redan före det uppblossande våldet var den humanitära situationen på Gazaremsan allvarlig och sjukhusen hårt belastade på grund av många covid-patienter. Om läget trappas upp ytterligare finns en risk att sjukvården inte kommer att räcka till.

Röda Korset finns på bägge sidor om konflikten genom israeliska Magen David Adom (MDA) och Palestinska Röda Halvmånen. Internationella rödakorskommittén (ICRC) utökar nu sina hjälpinsatser och ber parterna i konflikten att göra vad de kan för att förhindra vidare upptrappning i den mest allvarliga konflikten mellan väpnade grupper på Gazaremsan och israeliska styrkor sedan 2014.

Över 130 personer har mist livet på Gazaremsan de senaste dagarna. Flera hundra är skadade, däribland barn, enligt hälsomyndigheten i Gaza och medier. På den israeliska sidan har åtta civila och en soldat dödats.

Behovet av ambulanser och även första hjälpen är stort. Palestinska Röda Halvmånen hade den 14 maj satt in 28 ambulanser och 420 ambulansförare och volontärer för att hjälpa skadade. Insatsen styrs från deras ledningscentral i Gaza. Hittills har man bistått 95 människor sedan den 7 maj.

Israeliska Magen David Adom (MDA) bedriver också ambulansverksamhet och hade den 14 maj evakuerat 46 personer för medicinsk vård inkluderande 30 med kroppsskador varav två allvarliga fall och 43 människor med psykologiskt trauma.

Personal och volontärer från Magen David Adom hjälper skadade i senaste tidens våldsamheter. Foto: Magen David Adom.

Röda Korset kraftsamlar för medmänsklighet och ökad krisberedskap31.5.2021 12:33:13 CEST | Pressmeddelande

I går söndag avslutades Svenska Röda Korsets Riksstämma. Stämman valde Anna Hägg-Sjöquist till ny ordförande. Svenska Röda Korset ser med växande oro på att miljö- och klimatförändringar leder till att samhällen och människor drabbas av kriser och katastrofer. Svenska Röda Korset Riksstämma antog därför ett uttalande för att belysa människors ökande utsatthet, särskild de som befinner sig på flykt.

Våra allra mest utsatta har rätt till bättre skydd i kriser27.5.2021 10:01:31 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har blixtbelyst att redan utsatta grupper drabbas hårdare. Pandemin har visat på brister i samhällets förmåga att ta hand om människor som drabbas vid allvarliga kriser. Konferensen Röda Korset forum 2021: Lära i krisen vill belysa dessa skillnader. Detta för att skapa lärdomar och dialog mellan krisberedskapsorganisationer och samhällets sociala aktörer. Heldagskonferensen äger rum den 9 juni.