Israel/Palestina: Civilbefolkningens lidande djupt oroväckande

Angreppen på och från Gaza drabbar civila.

Ambulanspersonal och volontärer från Palestinska Röda Halvmånen rycker ut för att undsätta skadade i det uppblossande våldet. Foto: Palestinska Röda Halvmånen.

– Civilbefolkningen betalar ett högt pris i den eskalerande våldsspiralen, säger Margareta Wahlström, ordförande i Svenska Röda Korset.

Hon påminner om att direkta och urskillningslösa attacker mot civila är förbjudna enligt internationell humanitär rätt. Attacker måste vara proportionella och alla nödvändiga åtgärder vidtas för att undvika civila förluster.

– Situationen är extremt laddad och riskerar att trappas upp. Ytterst drabbas civilbefolkningen, säger Margareta Wahlström.

– Redan före det uppblossande våldet var den humanitära situationen på Gazaremsan allvarlig och sjukhusen hårt belastade på grund av många covid-patienter. Om läget trappas upp ytterligare finns en risk att sjukvården inte kommer att räcka till.

Röda Korset finns på bägge sidor om konflikten genom israeliska Magen David Adom (MDA) och Palestinska Röda Halvmånen. Internationella rödakorskommittén (ICRC) utökar nu sina hjälpinsatser och ber parterna i konflikten att göra vad de kan för att förhindra vidare upptrappning i den mest allvarliga konflikten mellan väpnade grupper på Gazaremsan och israeliska styrkor sedan 2014.

Över 130 personer har mist livet på Gazaremsan de senaste dagarna. Flera hundra är skadade, däribland barn, enligt hälsomyndigheten i Gaza och medier. På den israeliska sidan har åtta civila och en soldat dödats.

Behovet av ambulanser och även första hjälpen är stort. Palestinska Röda Halvmånen hade den 14 maj satt in 28 ambulanser och 420 ambulansförare och volontärer för att hjälpa skadade. Insatsen styrs från deras ledningscentral i Gaza. Hittills har man bistått 95 människor sedan den 7 maj.

Israeliska Magen David Adom (MDA) bedriver också ambulansverksamhet och hade den 14 maj evakuerat 46 personer för medicinsk vård inkluderande 30 med kroppsskador varav två allvarliga fall och 43 människor med psykologiskt trauma.

Personal och volontärer från Magen David Adom hjälper skadade i senaste tidens våldsamheter. Foto: Magen David Adom.

Röda Korset larmar: Stora brister i vården för tortyröverlevare visar ny kartläggning23.6.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Tortyr är ett brott mot mänskliga rättigheter och internationell humanitär rätt som regleras i flera internationella konventioner. Studier visar att många av de som flytt till Sverige bär på trauma kopplat till tortyr. Samtidigt varierar möjligheten för tortyröverlevare att få rätt typ av vård beroende av vilken region de bor i. Detta visar en ny kartläggning gjord av Svenska Röda Korset.

Omfattande granskning av olagliga barnadoptioner vinner Röda Korsets Journalistpris 202210.6.2022 12:03:41 CEST | Pressmeddelande

Josefine Sköld, Patrik Lundberg och Alexander Mahmoud på Dagens Nyheter vinner Röda Korsets Journalistpris 2022 för reportageserien Barn till varje pris. Genom att fördjupa enskilda människoöden visar journalisterna på de globala skillnaderna i barns rättigheter och vår förmåga att blunda för denna ojämlikhet. Skildringen synliggör även hur lokal utsatthet lätt kan leda till utnyttjande och ytterligare humanitärt lidande.

Röda Korset och WWF: Skydda naturen så kan vi rädda liv och klara klimatkrisen2.6.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Över 3,3 miljarder människor bor på platser som är mycket utsatta för klimatförändringar. En ny rapport från Röda Korset och WWF visar att naturbaserade lösningar kan minska intensiteten av klimat- och väderrelaterade faror med upp till 26 procent. Naturens kraft att skydda människor får inte förbises. I samband med Stockholm+50 lanseras ett nytt samarbete mellan Röda Korset och WWF.

Nomineringarna till Röda Korsets journalistpris 2022 är klara20.4.2022 07:55:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har tio bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2022.