ISS lanserar restauranger utan fossilbaserad plast

ISS tar nu ytterligare ett kliv för att uppnå sina kraftfulla miljömål om nettonollutsläpp inom samtliga led till 2040. Nu lanserar det världsledande facility management och workplace experience-bolaget restauranger och caféer fria från fossilbaserad plast – detta i samarbete med SKF.

Foto: Per Blomkvist kock på SKF i Göteborg

Nu välkomnas SKF:s Göteborgsbaserade medarbetare till personalmatsalar och caféer helt utan fossilbaserad plast. Det är en del av ISS större satsningar inom hållbarhet. Från och med maj 2022 har ISS i SKF:s restauranger och caféer i Göteborg endast använt sig av så kallad växtbaserad plast – och det i ett fåtal produkter. Dessutom mäter man nu dagligen matsvinn och arbetar aktivt med att reducera avfall genom SmartBin som omvandlar svinn till näringsrik jord. Inom kort införs ett nytt retursystem för redan miljövänliga engångsförpackningar.

– Vi är så stolta över att bryta ny mark och ta ett kliv framåt i vårt hållbarhetsarbete. Detta är ett stort och viktigt arbete som vi har gjort tillsammans med SKF. Det är en början på ett betydligt större jobb. Idag är plasten helt fossilfri i personalrestaurangen men resan fortsätter! I våra kök finns fortfarande en liten mängd plast som vi jobbar hårt för att få bort genom nya hållbara innovationer, säger Susanne Lundström, Head of Food Service Products and Performance, ISS Sverige.

ISS har ambitiösa miljömål som syftar till att få till en verklig förändring. Bolaget har länge arbetat med att minska plastförbrukningen, redan 2018 förbjöds all svart plast, som inte är möjlig att återvinna och 2019 togs all PS plast och plastkassar bort från hela sortimentet. De senaste åren har ISS jobbat med flera hållbara alternativ, exempelvis används nu engångsmaterial endast från kartong, bagasse (sockerrör) trä eller papper.

Foto: Per Blomkvist kock på SKF i Göteborg