It-akademiker märker av pandemin

Arbetsmarknaden för nyexaminerade it-akademiker är fortsatt god. Det visar en undersökning från Akavia. Men pandemin har ökat arbetslösheten. − Även om det kan ta lite längre tid att få jobb så ser framtiden ljus ut, säger Felix Ulfenstedt, sakkunnig på Akavia.
Abelone Tischbein-Madsen, teamleader för studentverksamheten på Akavia och Felix Ulfenstedt, sakkunnig på förbundet.

Akavias enkätundersökning bland it-akademiker som tog examen under åren 2019−2020 pekar på en generellt god arbetsmarknad. 76 procent svarar att de har en hel- eller deltidsanställning eller är egenföretagare. Fyra av tio anger att de fick sitt första arbete med relevans för utbildningen redan innan de hunnit avsluta sina studier.

Men det finns orosmoln. Nio procent svarar att de är arbetslösa eller deltar i en arbetsmarknadspolitisk åtgärd, vilket är den högsta siffran bland Akavias utbildningsgrupper och en ökning med sju procent sedan senast jämförbara undersökning 2019.

− En förklaring kan vara att en stor del av it-akademikernas arbeten finns inom olika konsultföretag som drabbats hårt av pandemin, säger Abelone Tischbein-Madsen, teamleader för studentverksamheten på Akavia.

− Även om det kan ta lite längre tid att få jobb så ser framtiden ljus ut, exempelvis väntas den ökade digitaliseringen av samhället medföra ett stort behov av it-akademiker, säger Felix Ulfenstedt, sakkunnig på Akavia.

De flesta anger att de fick kännedom om sitt nuvarande arbete via kontakter, sociala medier eller annonser på arbetsgivarens webbplats. Även praktik inom ramen för utbildningen uppges ha stor betydelse. Samtidigt svarade endast tre av tio it-akademiker att de haft praktik.

− Universitet och högskolor måste bli bättre på att erbjuda praktik, för att på så sätt göra det möjligt för fler studenter att få arbetslivserfarenhet, säger Felix Ulfenstedt.

Fakta: Arbetsmarknadsundersökningen Efter examen gjordes under perioden februari – april 2021. I urvalet ingår ekonomer, jurister, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare och kommunikatörer som är under 36 år och har tagit examen under perioden september 2019 – augusti 2020. 2157 personer svarade på enkäten vilket ger en svarsfrekvens på 28 procent.

Resultat från undersökningen:

• 76 procent av de nyexaminerade it-akademikerna svarar att de har en hel- eller deltidsanställning eller är egenföretagare
  • 38 procent fick sitt första arbete med relevans för utbildningen redan innan avslutade studier
  • 80 procent arbetar inom privat sektor
  • 53 procent svarar att praktiken under utbildningen var ganska eller mycket viktig för att man skulle få sitt nuvarande arbete. Endast tre av tio hade praktik inom ramen för utbildningen
  • Medellönen per månad för nyblivna it-akademiker som angav löneanspråk var 31 089 kronor och 29 442 kronor för de som inte angav något löneanspråk vid anställningstillfället

Läs rapporten

Abelone Tischbein-Madsen