IT-bedrägerier växande problem för företag: ”Kunskapsnivån för låg”

Drygt fyra av tio handelsföretag (43 %) utsattes för IT-relaterade brott det senaste året. Falska mejl, sms och telefonsamtal drabbar flest, men även bluffakturor, VD-bedrägerier och så kallad ransomware är växande problem. Svensk Handel anser att kunskapen om bedrägerier behöver öka hos landets företagare.

Nina Jelver är bedrägeriexpert på Svensk Handel.

Kunskapsnivån kring IT-relaterade brott är låg bland svenska företag. Enligt en ny rapport anger nästan hälften av handelsföretagen (46 %) att de saknar kunskap om vilka åtgärder som behöver vidtas för att minska risken för att drabbas av IT-brott.

- Trots att bedrägerierna ökat explosionsartat de senaste åren släpar kunskapen om brotten efter. Mörkertalet är stort eftersom många drabbade skäms över att ha blivit lurade. Tystnadskulturen måste brytas och vi måste prata mer om bedrägeribrotten som drabbar företagare, säger Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel.

Falska meddelanden vanligt

Av de företag som råkade ut för IT-bedrägerier utsattes sex av tio för falska mejl, sms eller telefonsamtal där bedragarna ofta vill komma över kortuppgifter eller lösenord, men det kan också handla om att sprida skadlig kod som kan skapa stora ekonomiska problem för företaget.

- En huvudregel är att du som företagare alltid ska vara misstänksam mot innehåll som verkar det minsta avvikande eller mot meddelanden från okända avsändare, säger Nina Jelver.

Bluffakturor är fortsatt ett stort gissel för många företagare. Den senaste tiden har Svensk Handel sett en kraftig ökning av bedrägerier med vilseledande elavtal. Även så kallade VD-bedrägerier, där bedragarna är ute efter snabba överföringar av stora belopp, är ett växande problem.

”Enkla åtgärder räcker ofta långt”

Svensk Handel efterlyser en kunskapshöjning om bedrägeribrotten och har tagit fram rekommendationer till företagen.

- I många fall räcker små och enkla åtgärder långt. Det behövs tydliga rutiner och det gäller att du som företagare har tänkt till innan bedragaren slår till, säger Nina Jelver.

Hittills under 2020 har det varje dag anmälts cirka 600 bedrägeribrott i Sverige. Samtidigt anger endast var tredje handelsföretag att de har polisanmält bedrägeribrott som de utsattes för.

Läs Svensk Handels bedrägerirapport här >>

Nina Jelver är bedrägeriexpert på Svensk Handel.

Multinationella jättar får förstärkt skydd: ”Vantolkning av EU-direktivet”12.2.2021 14:19:58 CETPressmeddelande

Det som från början var ett EU-förslag för att stärka den lilla bondens ställning har i Sverige svällt till att bli ett skydd för gigantiska livsmedelsjättar. Svensk Handel anser att EU-direktivet Unfair Trading Practices (UTP) har vantolkats när det nu ska bli svensk lag. ”Regeringens förslag går helt på tvärs med grundtanken i själva EU-förslaget”, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

Svensk Handel ska bli en ännu starkare röst för den digitala handeln i Sverige9.2.2021 08:15:00 CETPressmeddelande

Svensk Handel ska bli en ännu starkare röst för den digitala handeln i Sverige. Det politiska påverkansarbetet ska stärkas, befintliga mötesplatser vidareutvecklas samtidigt som nya arenor ska bildas för att handeln i Sverige ska vara i världsklass inom digital och hållbar innovation. Det är innebörden i den avsiktsförklaring som tecknats mellan Svensk Handel och föreningen Svensk Digital Handel.