It-etablering i Varberg ger 20 nya arbetstillfällen

Bara ett år efter etableringen i Halmstad öppnar it- och kommunikationsföretaget Consid kontor i Varberg. Fokus för kontoret kommer främst att vara innovation för digital handel och distanslösningar. Etableringen innebär ett tjugotal nya arbetstillfällen i Varberg.

Martin Andersson, näringslivsdirektör i Varberg.

-Det är otroligt spännande att efterfrågan är så stor på Consids tjänster att företaget blev tvunget att öppna ytterligare ett kontor här i Halland. Det handlar om ett innovativt företag, som bidrar till att stärka våra tillväxtmiljöer och skapa nya kunskapsjobb som lockar nyexaminerade studenter att stanna kvar i Varberg. Lägg därtill en tydlig ambition på hållbarhetsområdet, säger Martin Andersson, näringslivsdirektör i Varberg.

Consid är ett av landets snabbast växande företag med kontor i 27 städer i Sverige. Med Varberg blir det 28. Företaget erbjuder konsulttjänster inom it, kommunikation och affärsutveckling. Nyligen utsåg Dagens Industri Consid till snabbväxande Gasellföretag, för nionde året i rad. Det är bara fyra andra företag som historiskt klarat den bragden. Consid har också fått utmärkelserna Årets Karriärföretag och Årets Arbetsgivare flera år på raken.

När Consid skulle fortsätta sin expansion var Varberg ett naturligt val. Det var framför allt en stark efterfrågan från kunderna som avgjorde. Dessutom har Varberg ett starkt och digitaliserat näringsliv, en stark geografisk placering och kompetensförsörjning från både Högskolan i Halmstad och Campus Varberg.

Stuart McDougall, kontorsansvarig i Varberg och Halmstad.

-Det har varit ett fantastiskt första år som överträffade våra förväntningar med råge, säger Stuart McDougall, som är kontorsansvarig i Varberg och Halmstad.

Stuart McDougall har varit aktiv i näringslivet i Halland och deltar bland annat i initiativet innovationshuben HighFive, som ägs av Halmstad kommun.

-Det är viktigt att vi som företag kan ge tillbaka till samhället och bidra med vår kompetens. Vi ser en mycket stor efterfrågan på e-handelslösningar och kunskap om dessa. Pandemin är bara en delförklaring till det. Vi var redan på väg mot fler och bättre distanslösningar, men Covid-19-utbrottet har skyndat på den tekniska utvecklingen, säger Stuart McDougall.

Förra året omsatte Consid över 1,3 miljarder kronor och första halvåret 2021 är det starkaste hittills. Consid har över 1 300 anställda och har använt sig av annorlunda rekryteringsmetoder för att tillgodose behoven av konsulter, bland annat har man lockat med hittelön.

Anita Beslic, HR- och rekryteringsansvarig på Consid.

-Det råder kompetenskris i it-branschen. Vi försöker alltid att hitta lokal kompetens där vi öppnar kontor. Det är även tanken denna gång. I Halland finns historiskt ett mycket stort it-kunnande. Vi tror att de flesta vi kommer att anställa bor någonstans i närheten av Varberg, säger Anita Beslic, som är HR- och rekryteringsansvarig på Consid.

På kommunen ser kommunstyrelsens ordförande, Ann-Charlotte Stenkil (M), positivt på etableringen.

-Det kommer att betyda mycket för den fortsatta näringslivsutvecklingen i Varberg att vi får ett så starkt företag hit. Consid ser Halland som en hub för innovation inom främst e-handel, det är en otrolig styrka som vi kommer att bygga vidare på, säger Ann-Charlotte Stenkil.

Consid är ett av Nordens snabbast växande företag och erbjuder helheltslösningar inom it, affärsutveckling och kommunikation. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och finns idag på 28 orter i Sverige och i Oslo, Norge. Företaget omsatte år 2020 över 1,25 miljarder kronor och går i år mot det starkaste året någonsin.