IT-jätte skapar innovationshub för digital handel i Halmstad

Det snabbväxande IT- och kommunikationsföretaget Consid öppnar nytt kontor i Halmstad. Främst kommer innovation för digital handel och distanslösningar att vara i fokus. Etableringen innebär ett femtiotal nya arbetstillfällen i Halmstad.
Jonas Bergman- Det här är en mycket spännande etablering som går i linje med vår nya näringslivsstrategi. Det handlar om ett innovativt företag som bidrar till höjd utbildningsnivå, som stärker våra innovativa tillväxtmiljöer och som skapar många nya kunskapsjobb som lockar högskolans studenter att stanna kvar i Halmstad. Lägg därtill en tydlig ambition på jämställdhetsområdet, säger Jonas Bergman, kommunstyrelsens ordförande i Halmstad.

När Consid skulle fortsätta sin expansion var Halmstad en självklar plats att öppna nytt kontor på. Det var framför allt det starka och digitaliserade näringslivet, den geografiska placeringen och kompetensförsörjningen från Högskolan i Halmstad som avgjorde. Consid vill att Halmstad blir Sveriges hub för innovation, e-handel och mobility-lösningar.

Peter Hellgren, vd Consid
-Vi ser en mycket stort efterfrågan på e-handelslösningar just nu. Pandemin är bara en delförklaring till det. Vi var redan på väg mot fler och bättre distanslösningar, men Covid-19-utbrottet har skyndat på den tekniska utvecklingen. Vi är mitt inne i ett stort tekniksprång och effekterna av det kommer att få långtgående konsekvenser, säger Consids vd och grundare, Peter Hellgren.

Consid är ett av landets snabbast växande företag med kontor på 23 platser i Sverige. Med Halmstad blir det 24. Företaget erbjuder konsulttjänster inom IT, kommunikation och affärsutveckling. Nyligen utsåg Dagens Industri Consid till snabbväxande Gasellföretag, för nionde året i rad. Det är bara fyra andra företag som historiskt klarat den bragden. Consid har också fått utmärkelserna Årets Karriärföretag och Årets Arbetsgivare.

Förra året omsatte Consid över en miljard kronor och resultatet för tredje kvartalet 2020 är det starkaste hittills. Consid har över 1 000 anställda och har använt sig av annorlunda rekryteringsmetoder för att tillgodose behoven av konsulter, bland annat har man lockat med hittelön.

-Det råder kompetenskris i IT-branschen. Vi försöker alltid att hitta lokal kompetens där vi öppnar kontor. Det är även tanken denna gång. I Halland finns historiskt ett mycket stort IT-kunnande. Vi har också Högskolan i Halmstad som förser regionen med kompetens. Vi tror att de flesta vi kommer att anställa bor någonstans i närheten av Halmstad, säger Simon Hoof som är etableringsansvarig på Consid.

Simon Hoof

Nu är företaget på jakt efter lokal och efter en kontorsansvarig.
-Det är roligt att Consid vill hitta lokal mitt i city. Det kommer att ge en välkommen injektion till stadskärnan, säger Jonas Bergman.

Peter Hellgren
Simon Hoof
Jonas Bergman

Consid är ett av landets snabbast växande företag och är verksamt inom IT, kommunikation och affärsutveckling med visionen att digitalisera Sverige. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Idag har företaget 1 000 anställda och 2019 omsatte bolaget över en miljard kronor. Consid finns i Jönköping, Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Örebro, Västerås, Helsingborg, Norrköping, Borås, Gävle, Sundsvall, Växjö, Karlstad, Kalmar, Nyköping, Borlänge, Ljungby, Halmstad, Karlskrona, Värnamo och Karlshamn.