IT-jätte till Alingsås

It-och kommunikationsföretaget Consid öppnar kontor i Alingsås. Etableringen kommer att innebära ett 30-tal nya jobb på två års sikt.

-Vi märker att trycket är högt i Alingsås. Vi har många befintliga kunder, men också nya som hört av sig. Nu ska vi hitta medarbetare. Vi tror att vi kan locka de som pendlar till jobben i dag. Det finns många som har tröttnat på det. Nu kan de både bo och arbeta i Alingsås, säger Carl Hagberg, som kommer att ansvara för kontoret inledningsvis.

Consid, med huvudsäte i Jönköping, har på kort tid öppnat kontor på flera orter i Sverige. Nu senast har det handlat om Karlskoga Ängelholm, Trelleborg, Trollhättan, Södertälje och Skövde. Företaget finns redan i Karlstad, Örebro, Eskilstuna, Norrköping, Linköping och Västerås i Mellansverige. Totalt har Consid kontor på 36 orter. Nu har det alltså blivit dags för Alingsås. Till en början med fem medarbetare, men Consid siktar på trettio medarbetare inom två år.

Carl Hagberg, Consid.

-Det finns ju flera högskolor med it-utbildningar i närheten av Alingsås. Närmast ligger Göteborgs Universitet, samt Chalmers Tekniska högskola. Till Borås högskola är det 40 minuter, lika långt till Högskolan i Skövde. Till Högskolan Väst i Trollhättan tar man sig med bil på under en timme, säger Carl Hagberg.

Consid presenterar rekordstarka siffror för första halvåret 2022. Omsättningen har ökat med 37 procent till 1057 Msek och resultatet ligger på 127, 6 Msek, en vinsttillväxt på 26,7 procent.

-Det är fantastiska siffror. Särskilt som vi befinner oss i en mild lågkonjunktur där den höga inflationen i kombination med räntehöjningar och fallande tillgångspriser väntas dra ner på den allmänna efterfrågan, säger Peter Hellgren, vd för Consid.

Den milda lågkonjunkturen, som slagit hårt mot branschen, har inte påverkat Consid nämnvärt. Tvärtom har Consid det senaste halvåret tecknat avtal med ett stort antal nya kunder och lyckats hålla uppe en rasande takt i rekryteringen. Under årets första sex månader har Consid rekryterat 363 nya medarbetare och har nu passerat 1500 anställda.

Omsättningen för 2022 ökade med 37 procent, från 772 Msek till 1057 Msek. Resultatet låg på 127, 6 Msek, en vinsttillväxt på 26,7 procent jämfört med samma period förra året.

Consid har för vana att välja kontor med stor omsorg. Tanken är att kontoren ska vara mer än bara en arbetsplats. De ska vara en mötesplats där man samlas efter kontorstid. Detta vill man skapa även i Alingsås.

– Vi renoverar ofta upp ganska slitna historiska byggnader. Den ska ligga centralt och där kan man gå förbi och ta en fika. Vi vill skapa mötesplatser mitt i staden, säger Carl Hagberg.

Consid är ett av Nordens snabbast växande företag och erbjuder helheltslösningar inom it, affärsutveckling och kommunikation. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och finns idag på 35 orter i Sverige och i Oslo, Norge. Företaget omsatte år 2021 över 1,5 miljarder kronor och går i år mot det starkaste året någonsin.