It-profil ny kontorschef i Kristianstad

Officer, it-guru och Qigong-lärare - Roger Olofsson är en man med många talanger. Nu blir han kontorsansvarig för Consid i Kristianstad.
Roger Olofsson, Consid.

Nyligen blev det offentligt att it- och kommunikationsjätten Consid etablerar sig i Kristianstad. På två års sikt innebär etableringen ett 50-tal nya arbetstillfällen till staden. Nu har företaget hittat chefen för kontoret - i it-profilen Roger Olofsson.

- Det ska bli fantastiskt spännande att få vara med och bidra till att Kristianstad stärks som it-hub. Här finns ett näringsliv i stark tillväxt och stora möjligheter till kompetensenförsörjning från Kristianstad högskola – som har flera intressanta it-utbildningar, säger Roger Olofsson.

Med en lång och gedigen karriär bakom sig med start som officer för FN, följt av bland annat tekniska roller på Sigma, AstraZeneca och Visma finns det en hel del lärdomar i bagaget.

- Efter att jag gjort min värnplikt och utbildning till reservofficer anmälde jag mig till FN för tjänstgöring. Jag åkte som officer till FN-sjukhuset i Libanon 1989 och var en 22-årig ung kille som plötsligt var ansvarig för säkerhet och underhåll av sjukhuset. Jag är både stolt och tacksam över min tjänstgöring i fredens tjänst och glad för de insikter som jag fick. De har troligen påverkat mig mer än vad jag först förstod, säger han.

Efter några år i it-branschen kom han till läkemedelsbolaget AstraZeneca som global projektledare.

- I den rollen hade jag förmånen att resa över stora delar av världen för att implementera IT-system (LMS) för kompetens och lärande samt för att säkerställa att myndighetskraven efterlevdes. Jag har alltid uppskattat att vara nära kunderna och att försöka förstå deras utmaningar för att hjälpa till att hitta bra lösningar, säger Roger Olofsson.

Från AstraZeneca gick Roger Olofsson sedan till Visma som Project Director och nu är det alltså dags att bygga upp Consids Kristianstadskontor.

- Målet är att stärka Kristianstad som som it-hub. Consid i Kristianstad ska vara väl känt av företagen och organisationerna i regionen som det innovativa och trygga it- och kommunikationsföretaget som levererar helhetslösningar. Jag vill också att vårt samhällsengagemang och önskan att bidra till en hållbar utveckling ska märkas. En del i det är att göra innerstaden levande, säger han.

Consids första kvartal 2021 var det starkaste hittills, med en omsättning på över 380 miljoner kronor, en ökning med drygt 24 procent jämfört med året innan. Samtidigt anställdes drygt 130 nya medarbetare. Consid har därmed över 1 200 anställda totalt i Sverige.

Helåret 2020 omsatte Consid 1 222 miljoner kronor, en ökning med nära 20 procent jämfört med föregående år. Den rekordstarka tillväxten beror till stor del på den snabba digitala transformationen som samhället genomgår. Consid tar marknadsandelar och vinner allt fler strategiska affärer i befintliga och nya partnerskap.

Roger Olofsson, Consid.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Kristianstad, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 200 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.