IT&Telekomföretagen rekryterar näringspolitisk chef

IT&Telekomföretagen inom Almega har anställt Christina Ramm-Ericson som näringspolitisk chef. Christina har tidigare arbetat som statssekreterare på både Arbetsmarknadsdepartementet och Socialdepartementet. Hon har också bland annat arbetat som biträdande samordningschef på Statsrådsberedningen.

- Digitaliseringen är en av vår tids främsta möjligheter och samtidigt en stor samhällsutmaning. Det är ett område där Sverige och svenska företag ska vara världsledande. I rollen som näringspolitisk chef ser jag fram emot att vara med och forma landskapet för denna dynamiska bransch, säger Christina Ramm-Ericson.

IT&Telekomföretagen inom Almega anställer även Frida Faxborn som förbundets projektkoordinator. Hon kommer också att arbeta som näringspolitisk expert med fokus på säkerhet. Frida har mångårig erfarenhet från Justitiedepartementet och arbetar i dag som kansliråd med frågor rörande informationssäkerhet och har tidigare erfarenhet från bland annat Arbetsmarknadsdepartementet och Rikspolisstyrelsen som EU-samordnare.

- Den snabba digitaliseringsutvecklingen är oerhört spännande och innebär massor av möjligheter, inte minst ur ett samhällsperspektiv. Jag vill bidra till den utvecklingen, komma närmre verksamheten och verka för att den svenska it- och telekombranschen ges rätt förutsättningar. Jag ser fram emot att, tillsammans med mina nya kollegor, bidra till arbetet med att driva medlemmarnas viktigaste frågor framåt, säger Frida Faxborn.

- Jag är övertygad om att Christina Ramm-Ericson och Frida Faxborn, med sina breda erfarenheter, kommer bidra till att IT&Telekomföretagen kan spela sin roll fullt ut som motor för digitaliseringen av Sverige och för att främja medlemsföretagens intressen, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen. Jag är både glad och stolt över att dessa två stjärnor har valt att börja arbeta hos oss.

Christina Ramm-Ericson och Frida Faxborn tillträder sina respektive tjänster i början av januari nästa år.

Frida Faxborn är näringspolitisk expert med fokus på säkerhet och projektkoordinator
Christina Ramm-Ericson är näringspolitisk chef på IT&Telekomföretagen