IT&Telekomföretagen välkomnar förslag om livslångt lärande

IT&Telekomföretagen välkomnar bostads- och digitaliseringsminister Peter Erikssons förslag om att tillsätta en utredning om livslångt lärande.

I april 2018 presenterade IT&Telekomföretagen ett åtgärdspaket för hur Sverige på bästa sätt bör hantera den kompetensbrist som finns inom den kunskapsintensiva sektorn. En kommission för livslångt lärande skulle få i uppdrag att utreda möjligheterna att utveckla utbildningssystemet. Att bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson nu väljer att lyfta frågan är både efterlängtat och angeläget.

Digitaliseringen gör att vissa kompetenser kommer att efterfrågas i högre utsträckning än andra på arbetsmarknaden. Enligt en rapport som IT&Telekomföretagen publicerade förra året kommer 70 000 IT-experter att saknas år 2022. Samtidigt finns det många andra yrken som kommer att försvinna; automatisering av olika verksamheter kommer att tvinga människor att byta karriär och hitta nya jobb.

Utbildningssystemets utformning kommer därför att vara avgörande för en framgångsrik digitalisering av Sverige men även för att människor ska känna en grundläggande trygghet i vardagen. Fortlöpande kompetensutveckling och livslångt lärande kommer att vara nyckelstenar i framtidens samhällsbygge. Med tanke på den generellt sett höga utvecklingstakten är det nödvändigt att reformer genomförs så snart som möjligt.

Bostads- och digitaliseringsminister Peter Erikssons förslag är mycket välkommet. En bred parlamentarisk uppslutning vore önskvärd eftersom frågan ytterst handlar om samhällets välgång. IT&Telekomföretagen ser fram mot att fortsätta bidra till arbetet med att skapa framtidens utbildningssystem.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kompetensbrist hotar utvecklingen av IT- och telekombolag4.4.2019 11:12:36 CESTPressmeddelande

Bristen på kompetens är det största hindret i företagens verksamheter. Under det fjärde kvartalet i fjol angav 31 procent av tjänsteföretagen att just brist på kompetens är det största hindret för deras verksamhet och dess utveckling. För bolag inom IT- och telekom är situationen än värre. Bland datakonsulter är siffran alarmerande där 80 procent av företagen ser kompetensbrist som verksamhetens största hinder.