IT&Telekomföretagen välkomnar förslag om livslångt lärande

IT&Telekomföretagen välkomnar bostads- och digitaliseringsminister Peter Erikssons förslag om att tillsätta en utredning om livslångt lärande.

I april 2018 presenterade IT&Telekomföretagen ett åtgärdspaket för hur Sverige på bästa sätt bör hantera den kompetensbrist som finns inom den kunskapsintensiva sektorn. En kommission för livslångt lärande skulle få i uppdrag att utreda möjligheterna att utveckla utbildningssystemet. Att bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson nu väljer att lyfta frågan är både efterlängtat och angeläget.

Digitaliseringen gör att vissa kompetenser kommer att efterfrågas i högre utsträckning än andra på arbetsmarknaden. Enligt en rapport som IT&Telekomföretagen publicerade förra året kommer 70 000 IT-experter att saknas år 2022. Samtidigt finns det många andra yrken som kommer att försvinna; automatisering av olika verksamheter kommer att tvinga människor att byta karriär och hitta nya jobb.

Utbildningssystemets utformning kommer därför att vara avgörande för en framgångsrik digitalisering av Sverige men även för att människor ska känna en grundläggande trygghet i vardagen. Fortlöpande kompetensutveckling och livslångt lärande kommer att vara nyckelstenar i framtidens samhällsbygge. Med tanke på den generellt sett höga utvecklingstakten är det nödvändigt att reformer genomförs så snart som möjligt.

Bostads- och digitaliseringsminister Peter Erikssons förslag är mycket välkommet. En bred parlamentarisk uppslutning vore önskvärd eftersom frågan ytterst handlar om samhällets välgång. IT&Telekomföretagen ser fram mot att fortsätta bidra till arbetet med att skapa framtidens utbildningssystem.

IT&Telekomföretagen rekryterar näringspolitisk chef28.11.2019 06:55:00 CETPressmeddelande

IT&Telekomföretagen inom Almega har anställt Christina Ramm-Ericson som näringspolitisk chef. Christina har tidigare arbetat som statssekreterare på både Arbetsmarknadsdepartementet och Socialdepartementet. Hon har också bland annat arbetat som biträdande samordningschef på Statsrådsberedningen. - Digitaliseringen är en av vår tids främsta möjligheter och samtidigt en stor samhällsutmaning. Det är ett område där Sverige och svenska företag ska vara världsledande. I rollen som näringspolitisk chef ser jag fram emot att vara med och forma landskapet för denna dynamiska bransch, säger Christina Ramm-Ericson. IT&Telekomföretagen inom Almega anställer även Frida Faxborn som förbundets projektkoordinator. Hon kommer också att arbeta som näringspolitisk expert med fokus på säkerhet. Frida har mångårig erfarenhet från Justitiedepartementet och arbetar i dag som kansliråd med frågor rörande informationssäkerhet och har tidigare erfarenhet från bland annat Arbetsmarknadsdepartementet och Rikspol