IT&Telekomföretagen värvar från Unionen

Johan Forsberg, Presschef, IT&Telekomföretagen

IT&Telekomföretagen inom Almega har anställt Johan Forsberg som presschef. Johan Forsberg kommer närmast från fackförbundet Unionen där han arbetat bland annat som PR-manager, t f presschef och pressekreterare. Han har tidigare arbetat som pressansvarig på TV4 och har mångårig erfarenhet som journalist från några av Sveriges största mediehus som SVT och Aftonbladet.

- IT&Telekomföretagen verkar i en otroligt spännande kontext. Framtidens arbetsliv är redan här och frågor kring digitalisering, automatisering och kompetensutveckling är högaktuella. Det ger mig i rollen som presschef möjlighet att öka synligheten och stärka medlemsnyttan och organisationens viktiga bransch- och avtalsarbete, säger Johan Forsberg.

- Jag är övertygade att Johan med sin breda erfarenhet och journalistiska förankring kommer bidra till att IT&Telekomföretagen kan spela sin roll både som lots och motor för digitaliseringen av Sverige, säger David Mothander, förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen. Och tillägger att vi på IT&Telekomföretagen är mycket glada och stolta över att Johan har valt att arbeta med oss.

Johan Forsberg, Presschef, IT&Telekomföretagen
David Mothander, Förbundsdirektör  Johan Forsberg, Presschef, IT&Telekomföretagen
David Mothander, Förbundsdirektör Johan Forsberg, Presschef, IT&Telekomföretagen

Kompetensbrist hotar utvecklingen av IT- och telekombolag4.4.2019 11:12:36 CESTPressmeddelande

Bristen på kompetens är det största hindret i företagens verksamheter. Under det fjärde kvartalet i fjol angav 31 procent av tjänsteföretagen att just brist på kompetens är det största hindret för deras verksamhet och dess utveckling. För bolag inom IT- och telekom är situationen än värre. Bland datakonsulter är siffran alarmerande där 80 procent av företagen ser kompetensbrist som verksamhetens största hinder.