IVO:s rapport bekräftar Kommunals bild: Svensk äldreomsorg är kroniskt underbemannad

På DN debatt idag 26/8 presenterar IVO resultatet av sin granskning av äldreomsorgen. Rapporten visar att verksamheterna lider av stora brister och att bristerna var så allvarliga att de påverkade patientsäkerheten vid särskilda boenden i hela landet.

Förbundsordförande

IVO:s rapport bekräftar det Kommunal länge visat på, att många verksamheter är kroniskt underbemannade, vilket får allvarliga konsekvenser: det brister i kontinuiteten och vård- och omsorgskvaliteten.

- Underbemanningen i äldreomsorgen kommer inte att lösa sig själv. Det som oroar mig är att Kommunal upplever att arbetsgivare årligen försöker slimma organisationerna ytterligare. Det är helt oacceptabelt, säger Malin Ragnegård, ordförande Kommunal.

I Kommunals senaste medlemsundersökning (2021) svarar medlemmarna:

• Endast en av fem svarar att bemanningen är tillräcklig dagligen.
  • 37 procent av personalen i äldreomsorgen anser att bemanningen sällan eller aldrig är tillräcklig.
  • Över 35 procent av de svarande anser att den otillräckliga bemanningen utgör en risk för de äldre, minst någon gång i veckan.

- Äldreomsorgens underbemanning riskerar att urholka äldreomsorgens kvalitet och legitimitet. För att bryta den strukturella underbemanningen måste ambitionerna för äldreomsorgen höjas och äldreomsorgen som helhet måste regleras bättre, säger Malin Ragnegård.

Rätt bemanning med personal med rätt kompetens är avgörande för vilken kvalitet omsorgen får. Och ska vi ha en trygg äldreomsorg som utgår från de äldres behov krävs en permanent höjning av äldreomsorgens bemanning.

- Nu har vi testat att ge kommunerna frihet under ansvar. Det har inte fungerat och det är anställda och brukare som drabbas när arbetsgivarna duckar sitt ansvar. Nu är det dags för ordning och reda. Det krävs nationella bemanningsriktlinjer för äldreomsorgen, säger Malin Ragnegård.

Kommunal förutsätter att partierna över blockgränser nu vill komma med lösningar på problemet och vända på varenda sten för att äldre ska få trygg och säker omsorg och personalen en hållbar arbetsmiljö.

Länk med till rapport med ovanstående siffror:

Förbundsordförande

Ny överenskommelse för ökad anställningstrygghet20.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter konstruktiva förhandlingar så har Kommunal och Vårdföretagarna kommit överens om att de nya reglerna om särskild visstidsanställning kommer att bli tillämpliga på avtalsområdena vård och behandling samt omsorg och äldreomsorg. Det innebär att Kommunal nu säkerställt att den viktigaste anställningsskyddsfrågan inom paketet trygghet och omställning får fullt genomslag på avtalsområdena. Resultatet av förhandlingarna kommer stärka medlemmarnas ställning på arbetsmarknaden och öka tryggheten.