Facken inom industrin

Ja till avtalsplattform från Facken inom Industrin

Samtliga fem förbund i Facken inom industrin har idag gemensamt beslutat att anta det förslag till avtalspolitisk plattform som presenterades den 31 oktober.

Den fastställda avtalsplattformen innehåller krav på 4,4 procents löneökningar, fortsatta avsättningar till deltidspension respektive flexpension och en extra satsning på avtalens lägsta löner.

Förbundens förhandlingsdelegationer arbetar nu fram branschspecifika krav och den 21 december kommer de fullständiga avtalskraven att överlämnas till arbetsgivarna. Förhandlingarna förs sedan enligt Industriavtalet med inriktning på att vara avslutade senaste den 31 mars 2023.

Hela den avtalspolitiska plattformen kan läsas på www.fackeninomindustrin.se

Presskontakter:

Unionen: Josefin G Nilsson, 072-551 26 24
IF Metall: Jesper Pettersson, 072-058 37 30
Sveriges Ingenjörer: Alexander Orlinge, 070-962 47 33
GS: Julius Petzäll-Mendonca, 070-660 91 29
Livs: Lina Lystad, 070-638 61 12

Facken inom industrin

Facken inom industrin är ett samarbete mellan fackförbund som organiserar anställda inom industrin. De fem förbund som ingår i Facken inom industrin är GS, Livsmedelsarbetareförbundet, IF Metall, Sveriges Ingenjörer och Unionen. När förbunden agerar gemensamt gör de det under namnet Facken inom industrin.

Följ Facken inom industrin

Senaste pressmeddelandena från Facken inom industrin