Ja till ny kyrkohandbok – med stor majoritet

Kyrkomötet röstade nu på torsdagsförmiddagen ja till att anta en ny kyrkohandbok för Svenska kyrkan, efter en tio timmar lång debatt på tisdagen. Kyrkohandboken innehåller ordningar för gudstjänster, till exempel högmässa, dopgudstjänst och vigselgudstjänst. Den nya kyrkohandboken tas i bruk på pingstdagen den 20 maj 2018.

Kyrkomötet röstade i dag ja till att anta en ny kyrkohandbok för Svenska kyrkan. Därmed är en process till ända som påbörjades redan 1997. Foto: Magnus Aronson

Samtidigt gav kyrkomötet i uppdrag till kyrkostyrelsen att arbeta vidare med gudstjänstens musik. Kyrkostyrelsen ska ta fram kompletterande musik till Gudstjänstmusik A, B och C i den nya kyrkohandboken. Därmed röstade kyrkomötet i enlighet med det kompromissförslag som lämnades in under tisdagen, och som tagits fram gemensamt av kyrkomötets fyra största nomineringsgrupper.

Förslaget kom från nomineringsgrupperna Socialdemokraterna, Centern, Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan och Borgerligt alternativ. Arbetet ska ske genom att tillsätta en kommitté av sakkunniga musiker och teologer med uppdraget att självständigt, efter en öppen inbjudan, välja ut och bearbeta musiken.

Uppdraget omfattar Gudstjänstmusik A i kyrkohandboken,”den gudstjänstmusik som har en särställning då den bär stora delar av Svenska kyrkans liturgiska musikarv och som brukas brett bland församlingarna”. Dessutom ska musiken till de liturgiska texterna i Gudstjänstmusik A, B och C kompletteras med musik från exempelvis samisk tradition, i jazzton, i nordisk folkton och från systerkyrkor utanför Europa.

Ewa AlmqvistPressekreterare

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkostyrelse, barn/unga, internationellt arbete (katastrofarbete + regionarbete), generalsekreteraren, kyrkorätt, kyrkohandboken, jourhavande präst mm.

018-16 96 77ewa.almqvist@svenskakyrkan.se

Nya avsnitt i ärkebiskopens podcast26.4.2018 08:58Pressmeddelande

En diplomat, en ledamot i Sametinget och en prisbelönt fotograf – det är några av vårens gäster i ärkebiskop Antje Jackeléns podcast "Prata till punkt med ärkebiskopen". Sammanlagt är sex avsnitt inplanerade i vår, det första släpps nu på måndag den 30 april. Det är ett samtal med Patrik Oksanen, journalist och politisk redaktör för Hudiksvalls Tidning, om digitala svärmar, Harmagedon och guldkalvar. Och om Rysslandspolitik och fake news.