Ja till OpOs hemställan – men stora risker kvar i ekonomin

De opartiska ordförandena (OpO) föreslår löneökningar på 4,5 procent i ett 29 månader långt riksavtal för industrin. Teknikarbetsgivarna, Tekniktjänstearbetsgivarna och TEKO (Sveriges Textil- och Modeföretag) accepterar OpO:s hemställan.

Teknikföretagens förhandlingschef, Tomas Undin. Foto: Svensk Handel

- Nivån är utmanande med tanke på covid-19-pandemin. Vi lever med omfattande osäkerhetsfaktorer i världshandeln med stor risk för bakslag i ekonomin, säger Teknikföretagens förhandlingschef Tomas Undin.

En ansvarslös löneökningstakt riskerar att fördjupa krisen. Effekterna av coronakrisen är att vi i Sverige har i grunden livskraftiga företag med mycket låg betalningsförmåga. Detta måste avtalet ta hänsyn till.

- Den ekonomiska återhämtningen har mattats av betydligt, nya restriktioner till följd av smittvågor är inte längre bara en risk utan ett faktum. Samtidigt ser vi behovet av att träffa avtal som kan utgöra en stabiliserande kraft på en osäker arbetsmarknad, säger Tomas Undin.

Teknikföretagens förhandlingschef, Tomas Undin. Foto: Svensk Handel

Klimatfrågan allt viktigare för ungdomar men återspeglas inte i gymnasievalen10.11.2020 10:52:21 CETPressmeddelande

Teknikföretagen och Ungdomsbarometerns nya rapport ”Klimatet brinner – vem släcker?” visar att miljöintresset växer bland unga. Hela 69 procent av de unga anser också att teknik är avgörande eller mycket viktigt för att lösa klimatutmaningen. Trots det uppger bara en fjärdedel att de låter sitt engagemang för miljö och klimat påverka valet av gymnasieutbildning. Endast 8,7 procent av eleverna i Sverige sökte Teknikprogrammet 2020.