Jacka skapad av återvunna festivalflaskor ska få unga att panta
Enligt statistik från Returpack var 2017 ett rekordår för återvinning i Sverige. 1 850 miljoner förpackningar pantades vilket motsvarar 85% av alla burkar och PET-flaskor. Trots detta är unga fortfarande en grupp som sticker ut och ofta väljer att slänga sin burk eller flaska istället för att panta den. För att nå ut till ungdomarna tas en designjacka fram, gjord på återvunna plastflaskor uppsamlade under Way Out West.
– Norrlands Ljus Alkoholfri Ekologisk har hållbarhet i fokus. Den är bryggd på 100 procent ekologiska ingredienser och vi återanvänder restprodukter från bryggprocessen som biobränsle i bryggeriet. Vi har också ett ansvar för vad som händer med flaskorna och burkarna när de har druckits upp, och se till att så stor andel som möjligt återvinns. Vi hoppas att detta projekt kan visa på positiva effekter av återvinning, hur man kan återanvända material till nya produkter, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups.
Jackan som tas fram i ett exemplar designas av Cheap Monday och produceras i Sverige. Lansering sker i början av 2019, projektet resulterar även i en kort dokumentärfilm som har premiär i samband med lanseringen av jackan.
– På Cheap Monday har vi haft hållbarhet i fokus i flera säsonger, från och med AW18 är alla våra kollektioner märkta ”Sustainable”. Vi känner oss stolta över att få ta fram denna unika showpiece som står för våra, och våra samarbetspartners gemensamma förhållningssätt till återvinning och hållbarhet, säger Rocky af Ekenstam Brennicke, Marketing Director på Cheap Monday.
Under festivalen samlar en grupp på cirka 30 personer in PET-flaskor som slängts på marken. På festivalområdet finns ett Not Wasted-tält där besökare kan få mer information om vikten av återvinning.
– Way Out West är ISO 20121 certifierad, en hållbarhetscertifiering som gör att vi svarar mot bestämda sociala, ekologiska och ekonomiska krav. Vi arbetar löpande med opinionsbildning och utnyttjar vår plattform för att lyfta upp relevanta frågor. Not Wasted uppmanar till samtal och har stor potential att nå de ungdomar som inte pantar, säger Peter Björklund, Marketing Partnership Manager på på Luger.
Nyckelord
Kontakter
För mer information vänligen kontakta:
Charlotte Liljewall, Produktchef Norrlands Ljus, Spendrups
Email: charlotte.liljewall@spendrups.se
Telefon: +46 707 464 767
Malkiel Berry, PR Manager, Cheap Monday
Email: malkiel.berry@cheapmonday.com
Telefon: +46 729 805 341
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande
Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.
Desirée Jaks lanserar Melleruds Mästarbrygd 2024 – en mörk stout11.3.2024 10:00:58 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2023, Desirée Jaks, har traditionsenligt tagit fram sin egen Mästarbrygd tillsammans med Melleruds. Till sin hjälp har hon haft Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups. Årets Mästarbrygd är en kolsvart stout med utsökt rostig maltighet och vitt, krämigt skum.
Spendrups och Trioworld satsar på återvunnen plast22.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter omfattande tester under de två senaste åren har nu Spendrups gått över till 30 procent återvunnen plast i all plast som används runt pallar och dryckestråg. Det kommer att ge en besparing på 150 ton ny plast och 200 ton koldioxidekvivalenter årligen.
Trocadero Zero med en härlig twist av geléhallon15.1.2024 13:54:24 CET | Pressmeddelande
Varför välja mellan läsk och godis när du kan få allt i ett? Den älskade smaken av geléhallon har äntligen hittat sin väg till ikoniska Trocadero. Utvecklingsteamet på Spendrups har testat upp mot 80 olika smakkombinationer som landade i två svenska original, Trocadero och geléhallon. Trocadero Zero geléhallon finns i service- och dagligvaruhandeln från vecka 3.
Loka lanserar 2024 års smak: hallon och rabarber - en hyllning till svensk sommar3.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Loka kickstartar 2024 med lanseringen av årets nya smak – hallon och rabarber. En frisk och somrig kombination där den lätt syrliga smaken av rabarber balanseras upp med sötman från solmogna hallon. Loka Hallon/rabarber kommer att finnas tillgänglig i servicehandeln från vecka 1 och i dagligvaruhandeln från vecka 3.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum