”Jag har fått utvecklas i en trygg miljö med duktiga och hjälpsamma kollegor” — fredagsporträttet med Boris Dundjerovic

Boris Dundjerovic är en humoristisk, genomtrevlig och vältalig Einar Mattsson-anställd i sina bästa år. Med sin nyfikenhet, med hårt arbete och förmågan att studera andra, har han tagit flera karriärskliv under sina fem år i koncernen. Boris tänkte jobba med design av tyska bilar, men blev istället ekonom. Vad skulle en reklamfilm om Einar Mattsson innehålla om Boris fick göra den? Använder han Whisky för att koppla av? Ja, hans hund Whisky alltså. Det och mycket mer får du svar på i veckans fredagsporträtt.

Vad har du för roll idag och hur ser dina dagar ut?
‒ Jag leder fastighetsförvaltningens ekonomiska förvaltning. Den består av hyresadministration, förvaltningsekonomi och jag ansvarar också för att våra ekonomiska tjänsteleveranser sker enligt avtal och lagkrav. Mina dagar ser väldigt olika ut beroende på vilken period vi befinner oss i, så mitt arbete är både operativt och strategiskt.

Vilka egenskaper bör jag ha för att klara av ditt jobb?
‒ Du bör ha ett intresse för siffror och vara analytisk. Sedan är det viktigt att vara kommunikativ och veta när du ska prata, alltså leda, och när du ska vara tyst och lyssna.

Vad är roligast och mest utvecklande för din egen del?
‒ Det roligaste är kombinationen av problemlösning och allt samarbete som krävs. Arbetet är många gånger abstrakt och det gäller att hitta de bästa och effektivaste lösningarna till frågorna som dyker upp.
Något som jag tycker är extra roligt just nu är arbetet med förvaltningsorganisationens ledningsgrupp. Där jag får vara med och påverka strategiska beslut för att vässa vår affär ytterligare.

Du uppfattas som en trygg person av din omgivning. Hur bygger du trygghet, tillit och teamkänsla?
‒ Vad roligt att höra! Jag är mig själv i alla lägen och har ett stort engagemang i det jag tar mig an. Sedan försöker jag vara så tillgänglig som möjligt och lyssnar innan jag pratar. Vår styrka sitter i vår gemensamma kompetens. Jag vet absolut inte alltid bäst och försöker ta vara på den samlade kunskapen som finns hos mina kollegor.

Hur ser du till att ha arbetsglädje?
‒ Jag ser till att ha roligt! Det är en fråga om inställning och något som du aktivt och medvetet måste göra även i perioder då arbetstrycket är påtagligt. Sedan hjälper det att jag jobbar med sådant som motiverar, inspirerar och utmanar mig. Jag omger mig med kollegor som bidrar till arbetsglädje.

Vad var det för händelse eller person tror du som gjorde att du fick lust att lära dig förstå och jobba med ekonomi, redovisning och skatteregler?
‒ Efter studenten var jag inne på att jobba med IT samtidigt som jag drömde om att arbeta som designer för en tysk biltillverkare. Jag insåg dock relativt tidigt att ekonomi är centralt i alla lägen i vårt samhälle, och att det ger en bra grund att stå på, vare sig man vill vara anställd eller satsa på något eget. Sedan har jag säkerligen påverkats av min mor som länge har jobbat med ekonomi och fastigheter.

Om jag behöver lite smarta investeringstips, kan jag fråga dig då?
‒ Jag har ett stort intresse när det kommer till investeringar i aktier och andra värdepapper. Börspsykologi är ett väldigt spännande ämne. Jag är ingen expert och drar mig för att ge några rekommendationer eftersom börsen, i vart fall på kort sikt, är väldigt svår att förutse. Om du i nuläget har dina placeringar i fonder eller på räntebärande sparkonton och känner att du vill ta klivet vidare och tänkt investera i aktier, då kan jag dock rekommendera investmentbolag. De ger en mer varierad portfölj och sänker risken något jämfört med att placera i enstaka aktier. Fördelen med investmentbolag är att de är ägare av kött och blod och har egna incitament att ge bra avkastning, något som inte alltid är fallet med fondförvaltare.
Läs på ordentligt så att du är medveten om riskerna innan. Läs exempelvis boken “The intelligent investor” av Benjamin Graham som går igenom filosofin kring värdeinvestering och fundamental analys, eller “Teknisk analys” av Johnny Torssell som istället fokuserar på börspsykologin och hur man bäst tajmar marknaden. Favoritpoddarna på svenska är “Börssnack”, “Börspodden”, “Analyspodden” och “Fill or kill” för att nämna några.

Berätta om din karriär här på Einar Mattson. Du har avancerat snabbt.
‒ Min resa började för ganska exakt fem år sedan som förvaltningsekonom. Jag blev tilldelad ett spännande kundpaket och lärde mig väldigt mycket nytt på kort tid, inte minst när en av våra kunder bestämde sig för att dela upp fastighetsbolaget i åtta nya bolag. En spännande och krävande tid eftersom varken vi, kunden eller deras revisorer hade varit med om en så kallad fission tidigare.
En tid senare fick jag möjligheten att kliva in i rollen som gruppledare med ett utökat operativt ansvar. I mitt nästa steg blev jag tillförordnad avdelningschef med personalansvar.

‒ Jag är ett av många exempel på hur bra vi på Einar Mattsson är på att ta vara på medarbetare som vill växla upp i karriären och testa nya arbetsmoment. Jag har fått utvecklas i en trygg miljö med duktiga och hjälpsamma kollegor, vilket jag är oerhört tacksam för.

Du har blivit chef i ganska unga år. Hur skaffar du dig erfarenhet och kunskap? Har du en mentor?
‒ Jag har sedan barnsben haft lätt för att ta på mig ledarrollen och fått med mig andra människor. Exempelvis var jag ordförande i elevrådet i mellanstadiet och samlade då hela skolan månadsvis i gympasalen och hade ”stormöten”. Ledarskapet inte alltid varit medvetet från min sida. Min benägenhet att fatta beslut, tro på dem och inspirera andra har nog varit centrala egenskaper för andra som trott på mig.

‒ För att skaffa mig mer erfarenhet och kunskap så omger jag mig med duktiga människor och är då uppmärksam på hur andra leder och vilka effekter det ger. Vi har interna utbildningar och ledningsgruppsforum som anordnas i koncernen bland annat. Jag har även haft förmånen att gå en ledarskapsutbildning med konsulten Christina Halldin. Hon har gett mig många nödvändiga verktyg som jag har kunnat plocka in i min verktygslåda. Där lärde jag känna mig själv bättre, vilka drivkrafter jag har, vilka rädslor som styr mig och hur jag aktivt arbetar med dessa bitar. Slutligen så är självledarskapet en viktig del. Jag ser till att läsa böcker och artiklar i ämnet och lyssnar på podcasts för att hålla mig uppdaterad och inspirerad.

Vem är den bästa chef du haft och varför?
‒ Genom åren har jag haft förmånen att arbeta nära flera bra ledare, som nödvändigtvis inte har varit mina närmaste chefer, som jag lärt mig mycket av. En person som jag vill lyfta är en tidigare chef och nuvarande kollega, Anna Hellman. Anna är inte bara duktig på det hon gör, hon är även väldigt bra på att föra vidare kunskap på ett pedagogiskt sätt och att inspirera. Det är en förmån att få jobba nära henne och det känns som att varje gång jag får interagera med henne lär jag mig något nytt.

Vad har du för intressen förutom jobbet?
‒ Det är nästan lättare att prata om det som inte intresserar mig … Min största välsignelse och last är att jag är väldigt nyfiken och törstar ständigt efter ny kunskap. Något som kan vara frustrerande eftersom jag ständigt känner att jag inte hinner med allt som jag skulle vilja göra eller lära mig.
Jag tycker om att arbeta fysiskt och gärna med händerna som motvikt till kontorsarbetet. Jag kan bygga om eller renovera något hemma eller meka med bilen eller motorcykeln. Fysisk aktivitet i kombination med umgänge med andra människor är också prioriterat och då föredrar jag tennis eller andra racketsporter.

Om du skulle spela in en rekryteringsfilm om Einar Mattsson, vad skulle du ha med i den då?
‒ Här skulle jag skildra verkligheten på Einar Mattsson då det inte krävs mycket mer för att sälja in Einar Mattsson som arbetsgivare. Våra värdeord är inte bara floskler utan de genomsyrar hela vår organisation, vilket även vår senaste varumärkesundersökning och våra nya medarbetare intygar.

Vilken film är den bästa du sett och varför?
‒ Jag är inte den största filmfantasten men när jag ser på film föredrar jag lättsmälta action- eller komedifilmer som jag kan koppla av till. Jag fascineras av den kreativa processen. Det behöver nödvändigtvis inte röra sig om häftiga effekter utan kan i stället vara välplanerade kameravinklar som bidrar till att känslan i en scen förmedlas på ett bra sätt. Om jag måste välja en film så säger jag ändå ”The Matrix” från millennieskiftet som regisserades av Wachowski-bröderna. Dels på grund av djupet i handlingen och kopplingar till historia, religion och mytologi som gör att man kan och behöver se om filmen flera gånger för att förstå subtila budskap, dels för det visuella i filmen som var före sin tid och som har haft stor inverkan på genren sedan dess.

Hur ser en favorit-semesterdag ut för dig?
‒ Resande ligger mig varmt om hjärtat och då prioriterar jag nya destinationer. En optimal semesterdag är en då jag får vara nära vatten i värmen. Bad varvas med bokläsning i skuggan samt god mat givetvis. När jag börjar känna mig rastlös tar jag med familjen på utflykt och ser till att uppleva något nytt.

Vilket är ditt bästa avstressningsknep?
‒ För det mesta är jag en lugn person som sällan stressar i onödan. När jag behöver varva ned passar jag på att ta en promenad med min hund, Whisky. Naturen tilltalar mig och ger mig ett särskilt lugn.

Berätta något som ingen tror om dig.
‒ Jag har en estetisk ådra som jag gärna bejakar och kreativitet har alltid varit centralt i mitt liv. Det kan uttryckas på många olika sätt, allt från att jag tecknar för hand eller digitalt med en ritplatta till att jag syr. Min morfar var skräddare så jag har säkert ärvt det sistnämnda av honom. De senaste åren har jag dock mest ägnat mig åt att fota och då tycker jag om att manipulera ljuset för att få det exakt som jag vill. Till min hjälp har jag en hel del ”nödvändig” utrustning som blixtar, paraplyer, softboxar och annat. Bilderna behöver sedan efterbehandlas med dator vilket är en viktig del i processen för att uppnå ett riktigt bra resultat.

Om du ska tipsa en 18-åring om livet, vad säger du då?
‒ Våga testa och våga chansa. Få vet vad man vill göra ”resten av livet” när man är så ung och jag tror att väldigt få i slutändan arbetar med det som de tänkt att de skulle. Jag var länge inne på att jag skulle arbeta med IT och har en oavslutad utbildning på KTH med inriktning på datateknik. Under resans gång kom jag dock fram till att jag hellre vill ha det som en hobby och sadlade då om till att plugga ekonomi. Vägen till framgång behöver nödvändigtvis inte gå via skolan. Om du bestämmer dig för att det är vägen du vill ta, så är det tacksamt att vi har ett bra skolsystem som är skattefinansierat även efter den obligatoriska grundskolan och att du kan få ta studielån för högre studier.

”Den familjära stämningen ska nå ut till de vi möter” — fredagsporträttet med Sophie Berglind7.5.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Sophie Berglind är gruppledare, men nu även chef för hela Einar Mattssons servicecenter som tar emot stora mängder av samtal, mejl och besök. Sophie är alltid glad, positiv och hjälpsam. Hon har ett stort intresse för ledarskap och det finns knappt en fråga som Sophie inte har ett svar på i kundsammanhang, då hon är erfaren, skicklig och diplomatisk. Med coachning, mat och mamma samlar hon insikter och behåller lugnet efter en stressig dag.

Yrkesskicklige Peter Ståhl uppmärksammas med bronsavtryck efter 40 år på Einar Mattsson 28.4.2021 12:16:21 CEST | Nyheter

I ett av Stockholms största privata fastighetsbolag, Einar Mattsson, finns ovanligt många mångåriga medarbetare. Familjebolaget har i årtionden varit en trivsam arbetsplats med möjlighet att yrkesväxla inom koncernen. Nu har Peter Ståhl arbetat över 40 år och uppmärksammas därför särskilt med en plakett i brons. Plaketten har nu placerats synligt på en av familjens fastigheter, kvarteret Uven Större 6, som byggdes samma år som Peter anställdes.

”Ett bolag med starkt kundfokus” — fredagsporträttet med Magnus Öhman23.4.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Magnus Öhman är ny projekteringschef på Einar Mattsson Byggnads AB. Han är själv hårt jobbande med många bollar i luften, men är en person som helst firar segrarna tillsammans med sina medarbetare. Han har vunnit SM i figurspelet Warmachine och använder Tiger i Nalle Puh som förebild att lösa kluriga problem. Magnus många sidor och erfarenheter kommer väl till pass i Einar Mattsson-koncernen, där han imponerats av hjälpsamma kollegor från start.

”Ett ärligt och stolt företag med en fin historia” — fredagsporträttet med Jonas Palén16.4.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Jonas Palén är sälj- och marknadschefen som är uppväxt i byggbranschen. Han låter som en riktig söderkis och har haft grönrandiga fotbollströjor på sig sedan barnsben. Han har en enorm humor, har ansvarat för försäljningen av många framgångsrika bostadsprojekt och ligger alltid i framkant vad gäller relationen till kunderna. I skogen och i köket hittar han lugnet och är idag en tryggare chef än tidigare. Han tycker koncerns finans- och analys-avdelning är fantastisk, men har en komplicerad relation med Malta. Här är han, allas vår ”Palle”: