”Jag målar hellre med de stora penseldragen”

Han är civilingenjören från Norrland som efter en spikrak karriär på Oskarshamns kärnkraftverk byter elproduktion mot avfallshantering. Johan Dasht tar nu klivet över till SKB och sedan 1 mars är han företagets vd.
Vd Johan Dasht

- Jag är oerhört ödmjuk inför uppgiften och inser att jag har massor att lära. Men det som lockar är framför allt uppdraget i sig. Det är vår generation som ska ta hand om det radioaktiva avfallet och det är vi på SKB som ska göra det i praktiken. Det uppdraget känns mycket meningsfullt och lockande.

Johan Dasht är full av förväntan inför det nya jobbet och vet exakt vad som står överst på agendan när han nu tar över vd-stolen efter Eva Halldén.

- Inledningsvis ska jag bygga upp ett nytt kontaktnät inom och utanför SKB samt lära känna Östhammars kommun. Jag ska naturligtvis lära mig mer om SKB som företag och jag ser fram emot att träffa mina nya kollegor i Stockholm, Oskarshamn, Forsmark och Östhammar.

Från trainee till vd

Ja, det är nog en hel del annat som också kommer att stå på att-göra-listan för denne 44-årige norrlänning. Men om han fortsätter på samma sätt som hittills i karriären kan man vara säker på att han betar av listan både målmedvetet och i rask takt.

Det är nu 15 år sedan han besökte arbetsmedlingens webbplats för att leta en traineetjänst. En enda annons fanns, och det var på Oskarshamns kärnkraftverk. Med en civilingenjörsexamen i teknisk fysik och en forskarutbildning i tillämpad matematik i bagaget, tog han chansen och flyttade från Luleå, 130 mil söderut. Drygt 10 år senare hade han nått toppen och tillträdde som företagets vd.

- Jag upplevs av min omgivning som tydlig, med högt tempo och engagerad i många frågeställningar. Det ligger något i det och det brukar smitta av sig, säger Johan med ett leende.

Trots att han har ett svalt intresse för sport så är det ändå liknelser med ishockeyn och fotboll som dyker upp när han fortsätter att beskriva sig som företagsledare: han gillar att skapa delaktighet, att bygga ett lag som presterar, coacha till framgång och inte minst att sätta upp höga mål.

- Jag är oerhört fascinerad av hur ett lag kan lyfta sig och bli riktigt bra. Det är ledarskap och det handlar om att våga drömma om något annat, likrikta krafterna och göra allt som behövs för att ta sig dit. Det är samma sak i en organisation. Mitt jobb som vd är att få fram det bästa av företaget och de människor som finns där och skapa många ledare, det är så man kan nå framgång.

Resande blir vardag

Att Johan Dasht nu ska basa för ett företag som har medarbetare spridda på flera platser i landet ser han inte som något bekymmer. Väskan ska packas på samma sätt därhemma i lägenheten i Oskarshamn oavsett om det bär av till Stockholm, Forsmark eller någon annan stans i världen. Han är hellre ute i verksamheten än på tjänsterummet så han räknar med att det blir en del tjänsteresor.

Privat är det något helt annat. Där använder han resandet som avkoppling och återhämtning. Att resa tillsammans med 12-årige sonen, David, är ett bra sätt att få egen tid tillsammans. Den årliga fjällvandringen är ett annat exempel. Johan Dasht är väl bekant med Sveriges allra nordligaste delar och trakterna från Abisko och söderut känner han väl.

- Det är fantastiska vyer man får uppleva däruppe. Ibland kan man gå i fyra eller fem dagar utan att se en enda människa. Det blir inte bara en vandring i fantastisk natur, utan även en resa inombords.

Men här duger inte den annars så inövade packningen för de vanliga resorna i tjänsten. Nej, här gäller det att vara beredd på allt ifrån 20 grader och solsken till iskalla vindar och snöstorm.

- Ska man gå i 7–10 dagar måste man ha så lätt packning som möjligt, samtidigt måste man ha allt med sig från kläder till mat, så det blir mycket frystorkat under de där vandringarna.

Jobbar med de stora penseldragen

Annars är vardagsmaten för Johan Dasht ganska långt från frystorkade färdigrätter. På fritiden står han gärna i köket i timtal och lagar mat åt familj och vänner. Trots att han detaljerat kan beskriva hur hans version av en vällagad Risotto ska vara följer han i stort sett aldrig ett recept.

- Nej, jag är faktiskt ganska ointresserad av detaljer utan jobbar hellre med de stora penseldragen. Jag kan titta på ett recept eller en maträtt som jag gillar och långt senare gör jag det på mitt sätt, säger Johan Dasht.

När han nu tillträder som vd för SKB är kanske de allra största penseldragen redan satta. Fast med tanke på SKB:s breda palett, med alltifrån drift av befintliga anläggningar till planering och byggande av nya, kommer det nog finnas gott om utrymme för Johan Dasht att fylla på med egna färger.

Vd Johan Dasht

Klart med finansieringen för utbyggnad av väg 2882.11.2023 07:54:05 CET | Pressmeddelande

Nu står det klart att väg 288 kan byggas ut. Östhammars kommun har fått finansiering genom mervärdesavtalet med Svensk Kärnbränslehantering, SKB. Vägen utgör en viktig länk mellan Uppsala och Östhammar och är av stor vikt för kompetensförsörjningen i regionen. Finansieringen gör det möjligt att bygga ut den sista etappen mellan Gimo och Börstil, strax utanför Östhammar. Målet med arbetet är att öka trafiksäkerheten och höja framkomligheten.

Mervärdessatsningar kring O-Ringen ska locka nya invånare till Oskarshamn2.11.2023 07:52:42 CET | Pressmeddelande

Under sommaren 2024 förväntas 30 000 besökare komma till Oskarshamn i samband med O-Ringen. Genom att skapa attraktiva miljöer samt fler och större kringaktiviteter hoppas Oskarshamns kommun ge en positiv bild av kommunen, något som i förlängningen kan attrahera fler invånare. Svensk Kärnbränslehantering skjuter nu till 5,2 miljoner kronor till projektet inom ramen för mervärdesavtalet.