”Jag tror på kvalitet och det som historiskt visat sig fungera”

I dagens fredagsporträtt möter vi projektchef Maria Åström. Pigg, alltid glad och konstruktiv är ord vi hör nämnas om henne. Här får vi veta hennes vision om framtidens boende, om oupplevda yrkesdrömmar och när Maria känner sig som en grottmänniska.

Maria, vad har du gjort tidigare i yrkeslivet?
– Jag har varit arbetsledare och entreprenadingenjör på Ebab, projektledare på C&M Projekt och arbetschef & vice VD på RA Bygg AB innan jag fick jobbet via en rekryterare i augusti 2018. Idag är jag projektchef på Einar Mattsson Byggnads AB. Jag är Bygg-ingenjör efter tre år på KTH.

Hur är det att jobba i en så konjukturkänslig bransch?
– Vi får vara beredda att ändra taktik och vara lösningsorienterade. Som vanligt i affärer och livet så gäller det att värna om sina relationer, ha kvar goda kontakter och måna om sina samarbeten.

Vad ville du bli när du var liten?
– Jag drömde och hoppades att jag skulle bli handbollsproffs. Nu tränar jag mina barn i det, och får utlopp för min dröm där.

Vad har du för oupplevda yrkesdrömmar kvar?
– Jag skulle vilja inspirera och guida ungdomar i någon form. Jag vet inte hur eller var, men det tål att funderas på.

Vilket skede i ditt jobb är roligast? Varför?
– Det är utan tvekan produktions-skedet. Här känner vi alla av lagarbetets krafter och vi ser tydliga resultat. När en produktion flyter på enligt plan är det extra kul att vara på bygget.

Ibland försenas byggen. Varför blir det så och hur kan man lösa det?
– Varje projekt är unikt och mer eller mindre komplext. Det finns mängder med orsaker som orsakar förseningar. Det kan handla om ett saknat tillstånd, hyresgästprocesser, att en underleverantör plötsligt gått i konkurs, nyupptäckta fuktskador, att handlingar saknas eller andra oförutsedda händelser. Vi försöker vara proaktiva och ta höjd för det i planeringen, så att vi gjort vad vi kan för att undvika försening.

Einar Mattsson Byggnads, EMB, jobbar med ständiga förbättringar om samlar in över 100 idéer per år. Hur gör ni det?
– Vi jobbar systematiskt med erfarenhetsåterföring, vilket gör att vi dagligen samlar in nya tankar och idéer från både egna medarbetare och även våra underleverantörer. Till och med egna uppfinningar som en matt-skärare har haft sitt ursprung i detta arbetssätt.

Vad gör en projektchef, till skillnad mot en platschef, byggchef och entreprenadingenjör? Kan du reda ut rollerna för oss som inte kan skillnaderna?
– Platschefen styr produktionen och är hela tiden på byggarbetsplatsen. Entreprenadingenjören stödjer projektet vad gäller kostnadsstyrning, kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Projektchefen är länken mellan produktion och beställare och är med i tidiga skeden.
(Tidiga skeden betyder att man färdigställer bygghandlingar, kalkyler, inköp och planerar hur vi ska etablera bygget för bygghiss, byggbod, byggkran, containrar med mera.)

I din roll som projektchef, så har du med många olika människor att göra. Hur klarar du att vara glad och ständigt ha lösningsfokus till alla runtomkring?
– Ett prestigelöst och ärligt förhållningssätt skapar tillit och vilja att göra sitt bästa. Jag tror på individen tills motsatsen visar sig. Ett glatt humör har alltid hjälpt mig i motiga situationer. Jag vet också att om vi är avslappnade och befinner oss i en hjälpande atmosfär, så tänker vi bäst och landar i de bästa lösningarna.

Hur ser din framtidsspaning ut för Einar Mattssons Byggnads? Vad och hur bygger vi om tio år?
– Jag tror på kvalitet och det som historiskt sett visat sig fungera. Det är imponerande och spännande med nya metoder och utseenden, men mitt hjärta bankar ändå för det traditionella, pålitliga och klassiska. Långsiktighet slår allt.

– Utformningen på framtidens bostäder borde vara att fokusera på att öka de sociala mötena. Boenden som får grannar att värna om varandra, eftersom det är så många som är ensamma idag. Det gör ont att tänka på.

Du ser hälsosam och sportig ut. Hur ser din vakna tid ut?
– Tack, vilken komplimang! Jag vaknar klockan 05.15 och har två flickor som lämnas i skolan klockan 06.30. Sedan är det raka spåret till huvudkontoret på Rosenlundsgatan eller något av projekten. Sedan försöker jag vara hemma på Värmdö senast klockan 17.00 för familjeliv.

– Vad gäller hälsan så mixtrar jag aldrig med kosten, utan äter husmanskost, följer aldrig några dieter eller fastor utan håller mattiderna och äter varierat. Jag promenerar och joggar på vardagskvällarna med min granne och är handbollstränare på lördagar.

Einar Mattsson har precis infört en ny modell för mål- och inspirationssamtal. Du som medarbetare kan vara mer drivande i din utveckling. Vad tycker du om den nya modellen?
– Jag tycker modellen ser riktigt bra ut och jag gillar verkligen att både chef och medarbetare har lika stort ansvar. En direkt effekt som jag tror kommer att märkas är att båda parter kommer att vara bättre förberedda inför samtalen. Det i sig brukar leda till givande samtal.

Vad är viktigt för dig att du ska trivas på jobbet?
– Det är att arbetsklimatet är lättsamt och att alla är ärliga, tydliga och gör sitt bästa.

Vem beundrar du?
– Min man Robert. För hans utstrålning, klarsynthet, beslutsamhet, värme och härliga sinne för humor.

Vem är din bästa mentor och förebild yrkesmässigt?
– Det finns inte någon specifik person. Jag har under alla år ödmjukt lyssnat på hantverkare, företagsledare, leverantörer, beställare och kollegor. På det sättet lär jag mig massor och ”plockar ut russinen ur kakan”.

Vems bekräftelse har du sökt i yrkeslivet?
– Det har varit olika personer genom åren. De personer jag har haft närmast mig har jag alltid velat leverera till, för att veta att jag är på rätt väg.

Var hämtar du energi och inspiration?
– Det är de naturupplevelser som får mig att känna mig liten. Vidderna på Hundfjället, havet på Västkusten och i skogarna på Värmdö och i fjällen.

Vilket är ditt bästa resmål?
– Rörö, en liten ö i norra delen av Göteborgs skärgård. Där har jag tillbringat alla somrar sen jag fyllde ett år. Där kopplar jag av och njuter för fullt omgiven av vacker natur och närheten till havet.

Hur ser bästa favoritdagen ut på helgen?
– På lördagsmorgonen äter familjen en stor frukost tillsammans och åker på handbollsträning. Sedan fixar och städar vi hemma och jag kanske tar en tupplur när vi är klara ... Sedan sätter jag fart och klär upp mig lite extra, dricker Prosecco och äter en god middag med några av våra grannar.

Hur mycket Greta är du?
– Nja, jag hanterar våra avfall och sopor, ser till att vi slänger saker på Återvinningscentralen och kör miljöbil bland annat. Jag kan bli bättre.

Om du fick vara uppfinnare en vecka med oändliga resurser, vad skulle du uppfinna då?
– Ett mättnadspiller skulle vara bra att ha. Då slipper du avbryta när du är mitt uppe i ett projekt eller en aktivitet.

Vilket är ditt bästa blogg, film- eller poddtips?
– Jag är en grottmänniska när det kommer till sådant. På sin höjd lyssnar jag på programmet P3 Dokumentär. Minns inte när jag såg en film sist, men jag glömmer aldrig ”Torsk på Tallin” med Killinggänget. Jag missar massvis med bra saker men orkar inte med allt brus. Efter intensivt arbete en hel dag måste min hjärna vila.

Till sist. Vad ger du för råd till en 18-åring som ska välja yrkesbana?
– Kontakta någon i den bransch du är nyfiken på. Be att få följa med en dag för att se om dina förväntningar infrias.

Tack, Maria!

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Samarbete istället för intern konkurrens” — fredagsporträttet med Martin Michalski5.6.2020 11:29:00 CESTBlogginlägg

Martin Michalski är trots sin unga ålder en välmeriterad projektutvecklare. Han är en sportig och social pappa som har koll på sina saker och vurmar för samarbete. Här får vi veta vad som är det bästa med Einar Mattssons företagskultur och vilka projekt som varit roligast hittills. Vad är roligast inom ditt yrke? — Det kan enkelt beskrivas med ett ord — variation — ingen dag är den andra lik. Antigen är det nya utmaningar som jag eller teamet behöver lösa tillsammans, eller så kan det vara nya visioner och strategier som vi strävar efter att kunna förverkliga. Hur hamnade du på Einar Mattsson? — Det var efter genomförd LIA-period (Lärande i arbete) alltså praktik i utbildningen, ute på projektet Klisterburken i Vällingby som jag blev erbjuden anställning. Jag hade en termin kvar på studierna så det blev en hel del ”kvällsplugg”. Det var det värt. Vad är det bästa i vår företagskultur? — Här är det samarbete istället för intern konkurrens. Vi har gemensamma uppsatta mål som alla strävar

"Att lyssna på andra berikar det egna perspektivet" ​– fredagsporträttet med Jessica Lundbom Jensen29.5.2020 10:00:00 CESTBlogginlägg

Hon är den dalsländska egenföretagaren som varit frisör och som är utbildad Feng Shui-expert och utbildad inom personlig utveckling. På senare år har hon skolat om sig till projektledare inom nyproduktion. Jessica Lundbom Jensen är en genomtänkt, kreativ kollega med full kontroll på sitt uppdrag. Hon har en social begåvning utöver det vanliga och drivs av att se människor och företag utvecklas. Här får du läsa om Jessicas syn på lojalitet, ledarskap och beundran för generösa kollegor.

Peter Svensson - ny VD för Einar Mattsson Byggnads AB28.5.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Från den 1 juni blir Peter Svensson VD för Einar Mattsson Byggnads AB. Han efterträder Anna Mellström som lämnar för rollen som VD för Sollentunahem. Peter Svensson fortsätter samtidigt att leda Einar Mattsson Projekt AB. – Det kommer att gagna båda bolagens verksamhet att ledas av en och samma VD. Det ger bolagen möjlighet till ett effektivare samarbete som i förlängningen ska leda till lägre produktionskostnader och bättre kvalitet i produkten, säger Stefan Ränk, Einar Mattssons koncernchef. – Jag ser fram emot att få ihop all den kunskap och erfarenhet som finns i de båda bolagens ledningsgrupper, för att få till rätt produkt på rätt plats till rätt pris, så att vi fortsatt kan stå stabila på marknaden oavsett konjunktur, Peter Svensson, VD för Einar Mattsson Projekt AB. Om Peter Svensson Peter leder Einar Mattsson Projekt AB sedan september 2019. Han har mångårig branscherfarenhet bland annat som VD för PEAB Bostadsutveckling. Peter har även arbetat på NCC, Skanska och Bjerkings. F

​Arbetet med Hovings Malmgård och planer framåt27.5.2020 16:52:00 CESTBlogginlägg

Einar Mattsson förvärvade tomträtten till kvarteret Sommaren 10 år 2000 på inrådan från Stockholms stad. I samband med programarbetet för kvarteret Persikan och övertagandet av tomträtten fick Einar Mattsson en markanvisning för 70-80 bostäder på och intill fastigheten vilket var en förutsättning för att kunna finansiera upprustningen av Malmgården. Stadsbyggnadsnämnden beslutade år 2003 att stoppa detaljplanearbetet för bostäder med uttalandet att: ”Under rådande omständigheter är det därför inte aktuellt att bebygga kv. Sommaren 10. Detta kan dock återigen tas upp till prövning när man ser hur området i närheten utvecklas.” Under dessa år har Einar Mattsson presenterat ett flertal förslag som har mötts med fortsatt dialog. Samtidigt har fler utmaningar med Malmgården uppdagats. Einar Mattsson har även frågat om Stockholms stad vill köpa tillbaka fastigheten i närtid vilket det inte verkar finnas intresse för. Löpande underhåll Vi tar alltid till oss av kritik från Stadsbyggnadsnämnde