"Jag uppskattar helhetstänket och långsiktigheten som krävs när man renoverar " — fredagsporträttet med John Magnusson

John Magnusson är projektledaren som spritter av energi, som aldrig räds att ställa en fråga när han inte kan eller förstår, men som alltid vill förstå. Han njuter som mest tillsammans med andra och gillar renoveringarnas komplexitet och utmaningar. John har alltid siktet på, och tror alltid att alla kan bli ännu bättre. Mellan fasader och fotbollsmatcher pågår hans liv. Ta del av en oerhört uppskattad medarbetare från Einar Mattsson här.

John, vad är ditt uppdrag på Einar Mattsson?
—
För ungefär ett år sedan började jag arbeta som projektledare för avdelningen i koncernen som jobbar med underhålls- och ROT-projekt. Jag arbetar med ägarfamiljens fastigheter men också för externa fastighetsägare. Det kan exempelvis handla om att sätta in ett nytt inpasseringssystem eller ett helt nytt klimatskal. (klimatskal = de yttre delarna av ett hus, såsom tak, fasad, fönster och balkonger.)

Vad av det du gör är roligast och mest utvecklande?
—
Mitt breda kontaktnät internt gör att jag har stor inblick i andras yrkesroller. Så jag tar ständigt lärdom av andras projekt och det utvecklar mig. Jag är en social person och uppskattar därför särskilt allt det samarbete som krävs för att ta fram gemensamma lösningar på de problem vi stöter på i vardagen. Det svåraste i mitt jobb är nog att kunna hantera många projekt parallellt, det är mycket som ska kommas ihåg och många detaljer som absolut inte får tappas bort.

Du är en ytterst nyfiken och kunskapstörstande person. Vad är det som fascinerar just med renoveringen av gamla hus?
—
Jag uppskattar det helhetstänk och den långsiktighet som krävs när man renoverar och underhåller äldre byggnader. Att kunna knyta ihop säcken med alla de yrkeskategorier som krävs för att exempelvis få till en renovering av hela klimatskalet. Det är väldigt tillfredsställande att få till.

Einar Mattsson är ett familjeägt bolag. Det här att du ansvarar för renovering av de hus dagens grundare till koncernen byggt upp. Påverkar det dig på något sätt, att du är en del i att förvalta ett arv?
—
Ja, det påverkar mig definitivt att vara en del av ett företag där jag ständigt möter ägarna. Deras förhållningssätt till saker gör också att det är en familjär känsla här. När det gäller mina projekt så är alltid mitt huvudfokus att leverera det som är bäst för både fastigheten och fastighetsägaren. Det spelar ingen roll om kunden är en av Einars arvtagare eller en extern uppdragsgivare. Mitt fokus och mina arbetssätt är alltid desamma.

Hur jobbar du med hållbarhet i dina projekt?
—
Vi försöker alltid tänka långsiktigt och hållbart i alla projekt. Målet är ju att byggnaden ska hålla under lång tid. Inför varje renovering har vi alltid fångat upp så mycket som möjligt för att minska transporter, materialåtgång, att fastigheten alltid blir mer energieffektiv.

Hur känns det när ett renoveringsprojekt är klart och slut-besiktigat?
—
Det känns underbart att avsluta projekt. Både att få följa projekten från planering till att det är klart.  Inte minst för glädjen från hyresgästerna när det är över och de får flytta tillbaka till sitt uppfräschade hem.

Om man snabbt vill få en bra inblick vad det pratas om i byggbranschen kring just renovering, vilka är dina källor för att hänga med?
—
Mina i särklass bästa källor är mina kollegor som ständigt bidrar med insikt och fiffiga problemlösningar. Dessutom ger de mig erfarenhetsåterföring dagligen på vad vi kan ta med oss för att kunna göra vissa saker ännu bättre nästa gång. Så att vi hela tiden blir bättre och smartare.

Vem ser du upp till yrkesmässigt på Einar Mattsson, varför?
—
Jag omges som sagt dagligen av fantastiskt hjälpsamma och kunniga kollegor som gör sitt yttersta för att jag ska trivas på jobbet och också utvecklas som projektledare. Därför vore det fel, och nästintill omöjligt, för mig att peka ut en enskild person som inspirationskälla.

Vad kan Einar Mattsson göra för att uppmuntra dagens yngre att gilla vår bransch och Einar Mattsson som arbetsgivare?
—
Fastighetsbolag överlag kan nog bli bättre på att förklara att alla roller inom branschens företag inte innebär att du måste bygga eller kunna driva byggprojekt. Det finns så många olika roller att välja bland med olika inriktningar. Att utbilda sig inom fastighetsbranschen är ett långsiktigt val som kan innebära många spännande och oväntade karriärmöjligheter. Sedan får vi inte glömma att det är en stabil bransch. Tryggt och säkert, särskilt med fastigheter med bostäder.

Vad har du för intressen? Vad gör du på din fritid?
—
Jag spelar golf, åker slalom och följer barnens olika fritidsaktiviteter.

Berätta något vi inte vet om dig.
—
Jag har häktats i skidorten St. Anton i Österrike för olovlig åkning utanför pistområdet.

Hur ser en ledig favoritlördag ut för dig?
—
Då går jag upp tidigt på morgonen och spelar golf med mina vänner för att efter lunch följa med barnen och ”heja på” vid någon av deras fotbollsmatcher. Efteråt så blir det såklart grillning och grannhäng på baksidan av radhuset.

Om du fick välja att träffa en person (idol/kändis/guru) en hel dag, vem skulle du välja?
—
Då skulle jag vilja äta lunch och spela med golf-proffset Rory McIlroy. Vilken dröm.

Tack, John!

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Att få vara både kreativ och analytisk, då trivs jag som bäst” — fredagsporträttet med Sofie Tersmeden 30.10.2020 10:00:00 CETBlogginlägg

Idag fokuserar vi på ännu en ung talang från Einar Mattsson-koncernen. Välutbildade Sofie Tersmeden har nyligen lämnat den skånska myllan för huvudstadens betong. Med sitt professionella, snabba, proaktiva och mjuka sätt, hanterar Einar Mattssons nya koncernledningsassistent rollen med bravur. Här får vi reda på hennes tankar om fastighetsbranschen, hur det är att vara ny och fascinationen för fastighetsforskning.

”Jag omges alltid av pådrivande och engagerade kollegor” — fredagsporträttet med Mesut Tosun23.10.2020 10:15:16 CESTBlogginlägg

Idag siktar vi strålkastaren mot en av Einar Mattssons viktiga platschefer, Mesut Tosun. Han är en glad, tydlig och målinriktad person som fick nya tankar om sig själv efter en ledarskapsutbildning. Efter en händelserik arbetsdag läggs tid på familjen, musik och fotboll. Vi får också veta, lite oväntat, att han har en särskild förkärlek för snöänglar.

”Jag är så uppriktigt glad och stolt att få vara en del av Einar Mattsson” — fredagsporträttet med Annika Otterstål9.10.2020 10:00:00 CESTBlogginlägg

Annika Otterstål är kvinnan som bjuder alla hon möter på ett leende och som snabbt blir hyresgästernas favorit. Hon har yrkesväxlat både utanför och inom Einar Mattsson-koncernen och låter nyfikenheten driva henne framåt. Löpning och mat är stora intressen, särskilt tillsammans med vännerna. Annika är verkligen en social begåvning utöver det vanliga.

"Vårt ägande är både synligt och personligt" — fredagsporträttet med Kristina Ränk2.10.2020 10:00:00 CESTBlogginlägg

Hon har ett stort hjärta och ett skarpt intellekt. Idag möter vi Kristina Ränk, en av delägarna till Einar Mattsson-gruppen. Livet och företagandet pågår mellan byn vid de sydligaste delarna av Bottenhavet och huvudstaden. Hon är släktkär, engagerad och nyfiken. Här får du läsa om hennes bästa sommarminne, om tankarna kring våra ungdomars framtidstro och hur hon är lik Einar.

”De flesta människor har en större potential än vad de tror”— fredagsporträttet med Anna Hellman25.9.2020 10:00:00 CESTBlogginlägg

Idag riktar vi strålkastarljuset på Anna Hellman, avdelningschef på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB. Hon räds inga motgångar, lyssnar fokuserat på erfarna kollegor och är särskilt förtjust i ordning och reda, ansvar och hårt arbete. Anna gör gärna ett marklyft med tunga vikter på fritiden, har tidigare studerat kinesiska och gillar att få jobba med en expanderande huvudstad.