Jakten på talangerna – ny poddserie

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.

Radio- och tv-mannen Kjell Eriksson och Anna Lööf, presschef på Teknikföretagen, leder poddserien.

Serien gästas av Lars Gustavsson (Dice), Mahran Ahmed (DST), Sara Klingenborg (ÅF), Li Ljungberg (Teknikföretagen), Teresa Jonek (Invest Stockholm), Jacob Stenberg (Svenska Institutet), Ulrik Hoffman (Ungdomsbarometern), Pernilla Melén (Munkforssågar), Magnus Kilger (Doktor i barn- och ungdomsvetenskap) och Lucian Dragos (Student vid Linnéuniversitetet)

Podden T-time går att lyssna på via iTunes och SoundCloud.

Kjell Eriksson och Anna Lööf.

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.