Jakten på talangerna – ny poddserie

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.

Radio- och tv-mannen Kjell Eriksson och Anna Lööf, presschef på Teknikföretagen, leder poddserien.

Serien gästas av Lars Gustavsson (Dice), Mahran Ahmed (DST), Sara Klingenborg (ÅF), Li Ljungberg (Teknikföretagen), Teresa Jonek (Invest Stockholm), Jacob Stenberg (Svenska Institutet), Ulrik Hoffman (Ungdomsbarometern), Pernilla Melén (Munkforssågar), Magnus Kilger (Doktor i barn- och ungdomsvetenskap) och Lucian Dragos (Student vid Linnéuniversitetet)

Podden T-time går att lyssna på via iTunes och SoundCloud.

Kjell Eriksson och Anna Lööf.

Vad gör regeringen för småföretagens exportmöjligheter?20.11.2019 07:00:00 CETPressinbjudan

Småföretagen står för den största delen av Sveriges exporttillväxt – och det är tydligt att dessa i framtiden kan få en ännu viktigare roll som exportörer och välståndsskapare. Men vad gör regeringen för att stärka svenska små- och medelstora företags möjligheter att nå ut på den globala marknaden, och vad betyder det egentligen när januariavtalet säger att Sveriges exportstrategi ska fokusera på hållbarhet? Hör den nya statssekreteraren Krister Nilsson (S) och Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) diskutera frågan på lunchseminarium hos Teknikföretagen.

Teknikföretagen räknar på dilemman från högstadieelevers vardag – ska öka intresset för matematik19.11.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivar- och branchorganisationen Teknikföretagen lanserar nu webbserien ”Vi räknar på det!”. Genom filmer som ska illustrera vardagsproblem unga stöter på är syftet att öka matematikintresset bland högstadieelever. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – cirka 10 procent klarar inte de uppsatta målen. Detta är något som Teknikföretagen vill ändra på.