Jaktkritikerna och Djurens Rätt vill stoppa jakten på grund av skogsbränderna

Jaktkritikerna och Djurens Rätt begär att de vilda djuren skall skonas från all jakt under 2018, med anledning av de katastrofala bränder som pågår i Sverige.

Djurens Rätt, tillsammans med Jaktkritikerna, är mycket oroliga för de vilda djurens situation i de län av Sverige där det just nu pågår stora skogsbränder. Med anledning av den extrema värmen och torkan, samt de pågående skogsbränderna är de vilda djurens situation just nu oerhört pressad. Därför tillskriver Jaktkritikerna och Djurens rätt, Miljödepartementet, Naturvårdsverket, samt berörda Länsstyrelser, som är ansvariga för viltvården i Sverige. Flera länsstyrelser har redan beslutat om licensjakt på björn om endast tre veckor. Jaktkritikerna har hittills överklagat sju länsstyrelsers beslut om licensjakt på björn, samt begärt inhibition på grund av nu rådande omständigheter.

Brunbjörnen är sedan 2015 en rödlistad art i Sverige. Naturvårdsverket har delegerat rätten att besluta om licensjakt på björn till länsstyrelserna i norra och mellersta rovdjursförvaltningsområdena. Samtliga länsstyrelser som beviljat licensjakt på björn bör av Naturvårdverket omedelbart förberedas på att inhibera jakterna 2018 anger Jaktkritikerna. Det måste ligga på Naturvårdsverket och länsstyrelsers ansvar att skydda djuren från extraordinär störning och stress som jakt kommer att innebära i områden som redan nu betecknas som drabbade av en naturkatastrof.

Björnar och andra djurarter påverkas negativt

Djurens Rätt och Jaktkritikerna vädjar till alla berörda länsstyrelser att beakta det här och på allvar visa att myndigheterna vill skydda de vilda djuren. Bränderna innebär att många arter kan komma att utraderas på kort tid. För björnar som överlever, men inte hinner skapa den fettdepå som behövs för att klara den långa skandinaviska hiberneringen är alla störningar kritiska just nu. Honor skall inte bara kunna föda sina ungar i idet under denna tid, utan ha skapat tillräckligt hull för att både hona och ungar skall överleva fram till våren. Dessutom förstörs björnarnas gamla iden av bränderna.

Force majeure vid naturkatastrof

Akuta klimathändelser som extrem värme, torka och skogsbränder som härjar Sverige 2018 och ännu oöverskådliga miljökonsekvenser som nu drabbar vilda djur och deras habitat måste vara en utslagsgivande faktor för ansvarskännande myndigheter för att inhibera all jakt på björn 2018 som tyvärr redan inletts med utläggning av åtlar från 15 juli medan jakten enligt beslut börjar 21 augusti. Till Sveriges hjälp har många frivilliga, även från andra länder, anslutit sig vilket borde mana till stor ödmjukhet och eftertänksamhet för att ge de vilda djuren skydd även efter denna utbredda naturkatastrof. Tiden för återhämtning kan inte avgöras endast av att djuren lyckats fly från de värst drabbade områdena.

Djurens Rätt och Jaktkritikerna uppmanar till att försiktighetsprincipen för all jakt måste råda 2018 eftersom ingen forskning finns på hur nya klimatförändringar med konsekvenser som ovan kommer att påverka djurens framtid; beteendeförändringar, överlevnad, fortplantning och kondition inför vintern. I dagsläget vet heller ingen hur stora arealer som kan komma att drabbas direkt eller indirekt nationellt.

Djurens Rätt och Jaktkritikerna yrkar på att en omedelbar bedömning görs av hur de akuta miljöhoten som drabbat länen 2018 i form av torka, födobrist och nu skogsbränder, påverkar de vilda djurens beteenden. Specifikt för björnarna, som även riskerar att utsättas för jakt i augusti-oktober enligt beslut av länsstyrelserna. Även den påföljande störningsperioden under älgjakten innan alla björnar kunnat förbereda sitt ide skapar negativa förhållanden för björnar i Sverige.

Födointaget för björn under den viktiga fettlagringsperioden minskar när bär och annan vegetabilisk föda drabbats av torka vilket tillsammans med bränder, brandmoln, lukt, brandsläckning och flygtrafik orsakar så allvarlig störning att detta måste anses som faktorer som är att beteckna som Force majeure för djuren. Djurens Rätt tillsammans med Jaktkritikerna påpekar att det är oetiskt att ett sådant år dessutom utsätta björnar och andra rovdjur som måste ändra sina beteenden och kanske revir för överlevnad - för jakt och stress i sina habitat. Djur på flykt med sina ungar till andra revir medför ett kaos både för de som redan bodde där och de flyende.

I rapporten ”Do Bears know they are being hunted?” (1) råder forskarna i tydliga ordalag att viltförvaltare måste reducera störning i form av jakt för just björn, vars mest kritiska och vitala födoinsamlingsperiod pågår före, under och efter hela jakttiden och att andra extraordinära störningar före jaktstart måste beaktas. Nu under år 2018 utsätts vilda djur för skogsbränder, extrem torka och klimatförändringar vilket förstör djurens skydd mot annan livshotande störning såsom mängden jägare, jakt och drivande hundar utgör.

Skriv på Jaktkritikernas namninsamling för att hjälpa oss att stoppa björnjakten i år: https://www.skrivunder.com/stoppa_bjornjakten_2018__skogen_brinner

1. Ordiz A., Støen O. G., Sæbø S., Kindberg J., Delibes M. & Swenson J. E. (2012) Do bears know they are being hunted?. Biological Conservation 152: 21-28.

DJURENS RÄTT

Camilla Björkbom Förbundsordförande camilla.björkbom@djurensratt.se

info@djurensratt.se

JAKTKRITIKERNA

Richard Dehnisch Förbundsordförande richard.d@jaktkritikerna.se

info@jaktkritikerna.se eva@stjernsward.com m.sturemyr@hotmail.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Det här är Sveriges djurvänligaste kommun 202418.4.2024 14:37:07 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt presenterar idag den årliga rankingen Djurvänlig kommun för sjätte året i rad. På årets tio-i-topplista finns alla kommuntyper representerade – stora som små. Nytt för i år är att mer än var fjärde kommun svarar att de kommer att använda möjligheten att välja bort turbokycklingar vid nästa upphandling. Eskilstuna kommun hamnar högst upp på listan och utses därmed som vinnare i årets ranking.

Djurens Rätts riksordförande besöker Göteborg, Halmstad och Trollhättan9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätts riksordförande, Camilla Bergvall, turnerar just nu runtom i Sverige med föreläsningsturnén "En framtid utan djurfabriker". Under april månad når turnén Göteborg, Halmstad och Trollhättan. Föreläsningen tar upp de svenska djurfabrikernas historia och uppkomst, samt deras nutida och framtida konsekvenser. Även förslag på lösningar presenteras för att skapa en hållbar värld för djur, människor och klimatet.