Jämställda villkor nödvändigt för att bryta stressrelaterad ohälsa

Vision välkomnar regeringens fokus på jämställdhet i den nya arbetsmiljöstrategin. Vision har under lång tid pekat på de ojämställda förutsättningarna för chefer och medarbetare i den kvinnodominerade omsorgen. Det handlar om dåliga villkor för ledarskapet, stress och en orimligt hög arbetsbelastning. Brister som drabbar såväl den enskilde medarbetaren som omsorgstagare och medborgarna i verksamheterna.

- Anställda i den kvinnodominerade välfärden har legat högst i statistiken när det gäller stressrelaterad ohälsa under lång tid. Trenden måste brytas, arbetslivet behöver inte vara sjukt stressigt.  Regeringens nollvision mot stressrelaterad dödlighet är en tydlig signal till arbetsgivare att arbetsmiljön i den kvinnodominerade välfärden måste förbättras omgående. Nu krävs bättre villkor för medarbetare och chefer och en balans mellan krav och resurser, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision är positiv till att regeringen vill utveckla Arbetsmiljöverkets tillsynsinsatser. Men det räcker inte. Vision uppmanar regeringen att ge Arbetsmiljöverket i uppdrag att genomföra en treårig tillsynsinsats med särskilt fokus på chefernas organisatoriska förutsättningar.

- Ledarskapet är nyckeln till en god arbetsmiljö. Idag är förutsättningarna för chefer i den kvinnodominerade omsorgen betydligt sämre än på andra delar av arbetsmarknaden. När chefer inte har tid att leda påverkas arbetsmiljön för medarbetarna och omsorgen om medborgarna på ett negativt sätt, säger Veronica Magnusson.

Hot, våld och trakasserier är ett växande problem som drabbar Visions medlemmar, bland annat inom socialtjänsten. Visions senaste socialchefsrapport visar att drygt var tredje socialchef blivit utsatt för personangrepp, kränkning, hot eller våld under det senaste året.

- Arbetsgivare måste göra betydligt mer för att motverka hot och våld och skydda sin personal. Utöver en oacceptabel arbetsmiljö för chefer och medarbetare innebär utsattheten i förlängningen ett hot mot demokratin, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Dåliga förutsättningar för upphandlare gör det svårare att nå hållbarhetsmålen24.2.2021 06:30:00 CETPressmeddelande

Offentlig upphandling är ett viktigt redskap för att nå de globala målen i Agenda 2030 och världens åtaganden enligt Parisavtalet. Men många upphandlare saknar förutsättningar att arbeta strategiskt, visar en ny undersökning från fackförbundet Vision. Hög arbetsbelastning, otydliga mål och brist på kompetensutveckling sätter käppar i hjulet för hållbarhetsarbetet.

Hållbara krav - en rapport om offentlig upphandling24.2.2021 06:00:00 CETPressmeddelande

Offentlig upphandling omsätter årligen minst 780 miljarder kronor. Det motsvarar närmare en femtedel av BNP. Upphandling är avgörande för att nå ökad social och miljömässig hållbarhet, och därmed de globala målen i Agenda 2030 och Parisavtalet. Denna undersökning bland Visions medlemmar som arbetar som upphandlare visar att kommuner och regioner har stora möjligheter att strategiskt använda sitt inköpsarbete för att nå ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Samtidigt speglar svaren en frustration över att upphandlingen inte används som ett strategiskt verktyg i tillräckligt hög utsträckning. Dels handlar det om det faktiska utrymmet att jobba med detta – anställda måste ha rimlig arbetsbelastning och tillräckliga stödresurser för att kunna bidra i hållbarhetsarbetet på ett bättre sätt.