Jämställda villkor nödvändigt för att bryta stressrelaterad ohälsa

Vision välkomnar regeringens fokus på jämställdhet i den nya arbetsmiljöstrategin. Vision har under lång tid pekat på de ojämställda förutsättningarna för chefer och medarbetare i den kvinnodominerade omsorgen. Det handlar om dåliga villkor för ledarskapet, stress och en orimligt hög arbetsbelastning. Brister som drabbar såväl den enskilde medarbetaren som omsorgstagare och medborgarna i verksamheterna.

- Anställda i den kvinnodominerade välfärden har legat högst i statistiken när det gäller stressrelaterad ohälsa under lång tid. Trenden måste brytas, arbetslivet behöver inte vara sjukt stressigt.  Regeringens nollvision mot stressrelaterad dödlighet är en tydlig signal till arbetsgivare att arbetsmiljön i den kvinnodominerade välfärden måste förbättras omgående. Nu krävs bättre villkor för medarbetare och chefer och en balans mellan krav och resurser, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision är positiv till att regeringen vill utveckla Arbetsmiljöverkets tillsynsinsatser. Men det räcker inte. Vision uppmanar regeringen att ge Arbetsmiljöverket i uppdrag att genomföra en treårig tillsynsinsats med särskilt fokus på chefernas organisatoriska förutsättningar.

- Ledarskapet är nyckeln till en god arbetsmiljö. Idag är förutsättningarna för chefer i den kvinnodominerade omsorgen betydligt sämre än på andra delar av arbetsmarknaden. När chefer inte har tid att leda påverkas arbetsmiljön för medarbetarna och omsorgen om medborgarna på ett negativt sätt, säger Veronica Magnusson.

Hot, våld och trakasserier är ett växande problem som drabbar Visions medlemmar, bland annat inom socialtjänsten. Visions senaste socialchefsrapport visar att drygt var tredje socialchef blivit utsatt för personangrepp, kränkning, hot eller våld under det senaste året.

- Arbetsgivare måste göra betydligt mer för att motverka hot och våld och skydda sin personal. Utöver en oacceptabel arbetsmiljö för chefer och medarbetare innebär utsattheten i förlängningen ett hot mot demokratin, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Nynäshamn3.6.2021 10:14:20 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Nynäshamn skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. I dag tar vissa chefer ansvar för över 40 medarbetare. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Thomas Johansson, ordförande för Vision i Nynäshamn. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Nynäshamn är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med k

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Örebro kommun2.6.2021 10:02:40 CEST | Pressmeddelande

I dag skickar Vision i Örebro ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Många upplever i dag stark stress och känner en oro över att inte räcka till. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Emma Bernhult, ordförande Vision Örebro. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Örebro är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med

Deltidsanställda kan gå miste om tusentals kronor i pensionslotteri17.5.2021 10:28:26 CEST | Pressmeddelande

Deltidsanställda i kommun, region eller Svenska kyrkan som varit sjukskrivna innan 1998 och fram till pension kan få helt olika tjänstepensionsnivåer beroende på var de har jobbat. Genom att inte utnyttja en ventil i pensionsavtalet kan arbetsgivare spara in på pensionsutbetalningar, vilket skapar ett lotteri. För individen som drabbas kan det röra sig om tusentals kronor varje månad i utebliven pensionshöjning.