​Jämställdhet på jobbet får underkänt

Arbetsgivare gör inte tillräckligt för att skapa jämställda arbetsplatser. Det anser var tredje svensk enligt Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life. Samtidigt går jämställdheten hand i hand med hur nöjda vi är på jobbet.

– En arbetsplats som inte tar vara på kompetenser hos både män och kvinnor får svårare att klara sig i konkurrensen. Jämställdhet är lönsamt, men inte gratis – arbetsgivare måste jobba aktivt för att skapa en jämställd miljö, säger Monica Längbo, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Var tredje svensk, totalt 32 procent, ger sin arbetsgivare underkänt när det gäller att skapa en jämställd arbetsplats, enligt Manpower Work Life. 23 procent svarar ”nej, inte riktigt” på frågan om arbetsgivaren gör tillräckligt, medan nio procent går längre och svarar ”nej, inte alls”. Bara var fjärde, 24 procent, upplever att arbetsgivaren absolut gör tillräckligt för att se till att arbetsplatsen är jämställd.

Undersökningen visar också att arbetsplatser där jämställdhetsarbetet upplevs som starkt har betydligt fler nöjda medarbetare. Bland dem som upplever att arbetsgivaren absolut gör tillräckligt för jämställdheten anser 62 procent att de har hittat sitt drömjobb. I gruppen som svarar att arbetsgivaren inte alls gör tillräckligt är andelen bara hälften så stor, 31 procent.

– När många medarbetare känner att de har ett drömjobb fungerar arbetsplatsen bättre. Att kvinnor och män har samma möjligheter att göra karriär och samtidigt behålla balansen i livet är en fråga om rättvisa, säger Monica Längbo.

Fakta: Sju steg mot en jämställd arbetsplats

1. Ändra på dig själv först. Börja med att rannsaka dig själv. Tror du på det här – på riktigt? Engagemanget måste vara äkta, annars framstår det bara som trendängslighet.

2. Ledningen måste äga frågan, inte delegera den. Förändring måste börja i högsta ledningen. Jämställdhet är en strategisk fråga, inte en personalfråga.

3. Vänd på frågan: Fråga ”Varför inte?” I stället för att säga att någon inte har erfarenheten för en tjänst, fråga vad organisationen behöver göra för att det ska fungera.

4. Anställ människor som värdesätter människor. De kommer att få ut mesta möjliga av alla runt omkring sig, och se värdet av att medarbetare kan behålla balansen i livet.

5. Kultur, inte program. Färdiga program för stärkt jämställdhet fungerar dåligt. Ledningen måste påverka arbetsplatskulturen och åstadkomma långsiktig förändring.

6. Var tydlig: Jämställt när och var? Det räcker inte att bara anställa lika många män och kvinnor – arbeta för jämställdhet på alla nivåer och i alla affärsområden.

7. Sätt upp mätbara mål. Mått hjälper organisationen att behålla fokus på att bygga jämställdhet. Stäm av löpande hur långt ni har kommit.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life

Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under februari och mars 2016 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer har svarat på frågorna.

Monica Längbo, HR-direktör ManpowerGroup

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se