Jämtkraft

Jämtkraft byter vd

Tillgång till stabil och hållbar el är avgörande för Jämtlands konkurrenskraft. Som ett av de större regionalt ägda elbolagen i Sverige har och tar Jämtkraft ett stort ansvar för den utvecklingen. Företaget startar nu en omställning med fokus på effektivisering och genomför i samband med det ett vd-skifte.

Konkurrensen i elbranschen ökar ständigt och det ställer stora krav på aktörerna. Jämtkrafts styrelse har, för att fortsätta vara en ledare i branschen, tagit en ny strategi för arbetet framåt. I samband med att den nu ska implementeras har man fattat beslut om att göra ett skifte i ledningen och byta företagets vd.

– Energibranschen är en stor del i lösningen på klimatomställningen, men den nyckelrollen gör också att vi själva är i en omställning. Vi är ett robust företag med stor potential att utvecklas och bidra till utveckling, men det kräver att vi optimerar och effektiviserar vår affär och verksamhet. När vi som styrelse sett över hur vi rustar företaget för den uppgiften har vi kommit till slutsatsen att det är bäst att en ny vd tar vid, säger Kerstin Arnemo, styrelseordförande Jämtkraft.

Erik Brandsma lämnar posten som vd idag den 12 april. Han har lett företaget sedan 2018.

– Det har varit viktiga år för Jämtkraft. Erik Brandsmas strategiska förmåga och överblick över branschen både nationellt och internationellt har varit en stor tillgång när vi pekat ut en riktning för framtiden. När nu företaget ska omvandla strategi till praktik och resultat ser vi att det är en annan typ av ledarskap som behövs, säger Kerstin Arnemo.

Processen för att rekrytera en ny vd kommer att inledas omedelbart. Tills att en ny permanent vd finns på plats kommer Ylva Andersson att vara tillförordnad vd. Ylva Andersson är idag projektledare på Jämtkraft, dit hon rekryterades från posten som vd på Bilbolaget Nord. Hon var tidigare under många år chef och medlem i Jämtkrafts ledningsgrupp.

– Jämtkraft är en samhällsbärare. Vi har ett viktigt uppdrag och styrelsen är glada att Ylva Andersson är beredd att kliva in och driva vårt arbete framåt i denna viktiga tid för både oss, våra kunder och för det jämtländska näringslivet, säger Kerstin Arnemo.

För mer information,

Kerstin Arnemo, styrelseordförande, 070-217 78 33

Jämtkraft
Kyrkgatan 21
83125 Östersund

063-14 90 00https://www.jamtkraft.se

Jämtkraft erbjuder hållbara energilösningar utifrån vår verksamhet inom elhandel, elproduktion, elnät och fjärrvärme. Vi ägs av tre kommuner i Jämtland; Östersund, Krokom och Åre och vi säljer el i hela Norden, både till privat- och företagskunder. Den el vi producerar själva kommer till hundra procent från förnybara energikällor såsom sol, vind, vatten och skog.

Följ Jämtkraft

Senaste pressmeddelandena från Jämtkraft