Jämtkraft planerar för nytt kraftvärmeverk

Jämtkraft vill bygga ett nytt kraftvärmeverk i Lugnvik. Pannan ska säkra att våra kunder fortsätter att erhålla en säker och hållbar leverans av fjärrvärme under lång tid framöver.

Skiss över det planerade kraftvärmeverket. Den nya byggnaden i svart till höger.

Det nya kraftvärmeverket ska byggas inom samma  område i Lugnvik där Jämtkrafts nuvarande produktion för fjärrvärme finns. Bakgrunden till investeringen är att två äldre pannor som är uppförda på 80-talet snart har gjort sitt och behöver bytas ut.

- Ett nytt kraftvärmeverk är effektivare och innebär att vi även kommer att kunna producera mer förnybar el.  Med modern teknik kommer vi också att minska utsläppen till luft och vatten ytterligare jämfört med de äldre pannorna, säger Ulf Lindqvist chef för värmeproduktion vid Jämtkraft.

Skriftligt samråd

Det nya kraftvärmeverket kommer att komplettera det gamla kraftvärmeverket som invigdes 2002. De båda kommer att köras parallellt och tillsammans bidrar de till trygg leverans av värme och el från förnybar energi. Nu ska samråd inledas med både länsstyrelsen och kommun samt med övriga berörda för att fånga upp vilka synpunkter som finns på planerad förändring av verksamheten. Därefter kan Jämtkraft ansöka om tillstånd hos mark- och miljödomstolen för att få bygga det nya kraftvärmeverket.

- Eftersom det nu är restriktioner på att träffas kommer vi att ha skriftliga samråd. Material kommer att skickas ut till de som är direkt berörda men det går också bra att ta del av allt underlag för våra planer på Jämtkrafts hemsida, jamtkraft.se/kvv, säger Ulf Lindqvist.

Tidplan

Slutligt investeringsbeslut kommer att tas 2021 och förhoppningen är att bygget ska kunna starta under 2022 och att invigningen ska kunna ske två år senare.

- Det här blir ett av Jämtkrafts större projekt som givetvis kommer att skapa många arbetstillfällen under de kommande åren, säger Ulf Lindqvist.

För mer pressinformation:
Karin Bodén, pressansvarig Jämtkraft, 063-57 74 72

Ny spelplan och nya aktörer kickade igång SMHI15.5.2020 12:44:00 CESTNyheter

Lyssna på avsnitt 24 av Jämtkrafts podcast Framtidskraft Väderdatan släpptes fri och blev tillgänglig för alla och helt plötsligt utmanades SMHI på sin egen hemmaplan av nya aktörer med nya lösningar. Det fanns bara en väg framåt, att genom förändring komma närmare sina kunder och användare. Beslutet om en förändringsresa Planen var ny och spelarna också. Reaktionerna internt på SMHI var delade. Vissa menade att det inte var någon fara, konkurrenterna skulle med inte hjälp av datan kunna göra det lika bra som de. Medan andra menade att SMHI skulle kunna vara irrelevanta närsomhelst. De sistnämndas analys vägde tyngst, förändringsresan inleddes. – Det som verkligen kändes i magen var när Panasonic släppte en egen vädermodell, det surrade ordentligt hos oss, säger Alexandra Birger Röör på SMHI. Hon är ansvarig för verksamheten New Venture som arbetar med affärsområdet nya marknader inom SMHI:s affärsverksamhet. Här vill man hitta morgondagens stora affärer, innovation och entreprenörskap

150-åring med själ & karaktär söker entreprenör21.4.2020 12:16:00 CESTPressmeddelande

Jämtkraft söker en hyresgäst som vill bedriva verksamhet i Strömbacka kvarn i sommar. Strömbacka kvarn ägs av Jämtkraft men de senaste 25 åren har bolaget arrenderat ut byggnaden och marken där kvarnen ligger till Stiftelsen Hackåsbygden. Arrendet gick ut vid årsskiftet 2019/2020 och stiftelsen vill inte fortsätta att arrendera. Under många år har det varit sommarcafé/-restaurang i lokalen men Jämtkraft är öppen för andra förslag på verksamhet. Tyvärr lämpar sig inte köket för tillagning av mat, för det krävs omfattande ombyggnation och renovering. Men det kanske finns någon annan idé än restaurang? Eftersom Jämtkraft inte ska fortsätta vara hyresvärdar i framtiden, utan i stället hitta någon som vill ta över fastigheten för gott så kommer lokalen inte att renoveras. Det blir istället möjligt för framtida ägare att själva forma lokalen utifrån sina behov. Driver du verksamhet eller vill börja med en och tror att Strömbacka kvarn kan passa för ändamålet – mejla till: info@jamtkraft.se K