Jämtkraft säljer Strömbacka Kvarn till Hackåskillar

Tre killar från Hackåsbygden köper Strömbacka kvarn och Mjölnarbostaden av Jämtkraft. Visionen är att skapa ett område för rekreation och matupplevelser.

Foto: Henrik Åhlund
Strömbacka Kvarns nya ägare. Från vänster: Pär Ivarsson, Jimmy Segersten, Johan Eliasson Foto: Henrik Åhlund

- Vi vill utveckla och bygga för framtiden. Genom att utveckla området kan vi skapa något som är både samhällsnyttigt och efterlängtat, säger Pär Ivarsson.

Lokalt!
Det är Johan Eliasson, Jimmy Segersten och Pär Ivarsson från det lokala näringslivet som köper fastigheten med tillhörande byggnader av Jämtkraft. Trion driver Hot Kiosk, en restaurangvagn med fokus på lokala råvaror som snabbt har gjort sig ett namn.

- Strömbacka Kvarn är en plats som ligger nära hjärtat och något vi vill bevara. Det var första sommarjobbet och här har roliga minnen skapats, det vill vi ska leva och föras vidare, säger Johan Eliasson.

Långsiktig lösning
Strömbacka Kvarn har ägts av Jämtkraft men de senaste 25 åren har bolaget arrenderat ut byggnaden och marken där kvarnen ligger till Stiftelsen Hackåsbygden. Arrendet gick ut vid årsskiftet 2019/2020 och stiftelsen ville inte fortsätta att arrendera. Före sommaren annonserades Strömbacka Kvarn ut för arrende eller försäljning och nu är ett köpekontrakt underskrivet.

- Vi har velat hitta en långsiktig lösning för Strömbacka Kvarn. Jag hoppas och tror att de nya ägarna kommer att lyfta hela området. Det känns väldigt bra att sälja till lokala aktörer som vill expandera i närområdet, säger David Danielsson, fastighetschef vid Jämtkraft.

Återinvestering av vinst
Förutom att utveckla restaurangdelen satsar Johan Eliasson, Jimmy Segersten och Pär Ivarsson på att återställa och förnya badplatsen som de kommer att arrendera av Jämtkraft.

- Vår idé är att bedriva detta som en intresseorganisation för bygden där vi bor och vill verka. Där eventuell vinst återinvesteras i verksamheten, säger Jimmy Segersten.

Trion rimmar samstämmigt att ”hen finns å jära” men att det nu är dags för kvarnen 2,0.

- Jämtkraft önskar Hot Kiosk all lycka till med verksamheten, säger David Danielsson.

Kontakt:
David Danielsson, Jämtkraft
David.Danielsson@jamtkraft.se

Foto: Henrik Åhlund
På fredagen 11 september undertecknades köpekontraktet för Strömbacka Kvarn mellan Jämtkraft och de nya ägarna. Från vänster: David Danielsson, Jämtkraft, Johan Eliassson och Pär Ivarsson, Hot Kiosk. Foto: Kai Lundin