Jämtkrafts Arctura öppnar igen

Restaurang Arctura, vid Östersunds skidstadion öppnar den 7 december. Det är Niklas Juntti som kommer att driva restaurangen och startar med att välkomna allmänheten med julluncher.
Niklas Juntti

– Arctura är verkligen en fantastisk lokal och jag ser fram emot att åter kunna bjuda både Östersundsbor och besökare på vällagad mat och Sveriges bästa utsikt. Vi kommer att arbeta med lokala och regionala råvaror och sträva efter att ha så lite svinn som möjligt, säger Niklas Juntti.

Redan i slutet av november kommer restaurangen att smygöppna i samband med världscupstävlingarna i skidskytte då Niklas kommer att medverka under världscupstävlingarna i skidskytte.

Actura som byggdes 2003 av Jämtkraft är en ackumulator där varmt vatten för Östersunds fjärrvärmesystem lagras. Längst upp i den 65 meter höga byggnaden ligger restaurangen Arctura, med en vid utsikt över staden och fjällen. ”Termosen” som byggnaden ibland kallas är också med sin spektakulära belysning och höga placering ett landmärke.

– Vi är väldigt glada över att ha funnit en arrendator som delar vår ambition att laga mat med lokala råvaror. Vi vill att Arctura skall vara tillgängligt för alla och bidra till att göra området runt skidstadion attraktivt både för närboende och tillresta, säger Ylva Andersson tf vd för Jämtkraft.

För pressinformation:
Niklas Juntti, 070-6787572