Jan Ehrensvärd byter från LRF till Lantmännen

Lantmännen föreslår att Jan Ehrensvärd väljs in i koncernstyrelsen vid stämman i vår. Det innebär att Jan Ehrensvärd lämnar styrelsearbetet i LRF efter fyra år. – Jan har bidragit med värdefull kunskap speciellt till LRFs affärsverksamhet och arbetet med våra dotterbolag. Jag är glad att han stannar inom det gröna näringslivet och vi önskar honom lycka till i det spännande uppdraget inom Lantmännen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Jan Ehrensvärd, 52, äger och driver Tosterups gård på Österlen i Skåne där han bland annat odlar spannmål, oljeväxter och sockerbetor samt driver en stor äppelodling för must och cider. Han valdes in i LRFs riksförbundsstyrelse 2016. Förra året utsågs Jan Ehrensvärd till ordförande i LRF Växtodling. Han bibehåller båda uppdragen fram till LRFs riksförbundsstämma i maj.

Varför lämnar du LRF?

– Jag fick ett erbjudande och insåg att tiden inte skulle räcka till för båda uppdragen. Det ska bli väldigt kul att få vara en del av Lantmännens team som utan tvekan lyckats väl de senaste åren.  Som jordbrukare så är jag väldigt mån om att vi ska öka lönsamheten på gårdsnivå och jag delar Lantmännens vision. En extra spännande dimension i uppdraget är Lantmännens internationella affär och förädling, säger Jan Ehrensvärd.

Vad är du mest nöjd med under din tid i LRFs styrelse?

– Det jag har engagerat mig mest i är strategin för vår investeringsverksamhet samt att än mer förstärka fokuset på att vi ska bli en riktigt bra och tydlig företagarorganisation. Sedan hoppas jag att mitt arbete med mineralfrågan har fått politiker och myndigheter att förstå att ska det någonsin bli någon gruvverksamhet i Sverige så måste man börja behandla markägarna med respekt och förändra den självdestruktiva lagstiftning som finns idag.

Lantmännen ägs av 20 000 svenska lantbrukare, har cirka 10 000 anställda och verksamheter i ett 20-tal länder. Omsättningen ligger på 50 miljarder kronor på årsbasis.

För mera information, kontakta LRF pressavdelning, 010-184 40 70, eller Jan Ehrensvärd, 070-930 72 86

Lantbruket berett att ta emot 8 000 permitterade23.3.2020 16:30:00 CETPressmeddelande

Livsmedelskedjan har, undantaget restaurangnäringen, hittills klarat sig bra i coronakrisen. Butikshyllorna fylls ständigt på med nya svenska livsmedel. Nu öppnar Sveriges bönder och det gröna näringslivet armarna för att ta emot permitterad arbetskraft från andra sektorer. En första beräkning är att 8 000 personer kan erbjudas arbete. ¬– Många av företagen i primärproduktionen och resten av livsmedelskedjan har just nu både behovet och möjligheterna att ge folk arbete, om vi får rätt beslut tillräckligt snabbt från regeringen, säger Anna Karin Hatt, vd för LRF.

Viktigt besked att livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig21.3.2020 13:03:03 CETPressmeddelande

Regeringen klassar svensk livsmedelsproduktion som en samhällsviktiga funktion. LRF är nöjt med beslutet och Sveriges bönder lovar att göra allt för att kunna fortsätta att producera och leverera livsmedel. – Det är bra att regeringen ger oss ett kvitto på att primärproduktionen av livsmedel är en viktig uppgift för att samhället ska fungera, både i normalläget men kanske framförallt under kriser som den vi nu upplever. Nu är det nödvändigt att lantbrukets personal ges förutsättningar att kunna gå till jobbet precis som vanligt, för att vi ska kunna fortsätta leverera mat från gård till bord på ett tryggt sätt, säger Anna Karin Hatt, vd för LRF.

LRF Mjölks Guldmedaljsutdelning skjuts upp13.3.2020 09:02:28 CETPressmeddelande

Den 30 mars planerades 2020 års Guldmedaljer till förtjänta mjölkbönder i Sverige att delas ut av H.M Konung Carl XVI Gustaf. På grund av den rådande coronasituationen kommer denna utdelning att tills vidare skjutas upp. – Att få LRF Mjölks Guldmedalj ska vara ett minne för livet. En så stor högtidsdag ska därför inte präglas av oro kring corona, säger Palle Borgström, förbundsordförande för LRF.