Janel McCarville - Årets Molten MVP i SBL Dam

Efter tre veckor har vi kommit fram till den sista utmärkelsen i SBL Dam, som går till ligans mest värdefulla spelare. Årets Molten MVP är Janel McCarville, Alvik Basket!

Alla utmärkelser i SBL Dam röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter förutom priserna Årets Lyft och Årets Matcharrangör som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets omröstning för MVP-utmärkelsen var helt jämn på förstaplatsen, där både Janel McCarville och Samantha Cooper fick 28 procent av rösterna. Tiebreakern, respektive lags tabellplacering, fällde avgörandet.

Årets Molten MVP: Janel McCarville, Alvik Basket
I sin fjärde säsong i Sverige och andra säsong i Alvik Basket har Janel McCarville fortsatt att visa upp alla sina färdigheter på basketplanen, och lett laget till andra plats i tabellen - Alviks bästa grundserieplacering någonsin.

McCarville spelade 13 matcher i årets SBL, 28 minuter per match och snittade 15.7 poäng, 10.2 returer, 6.2 assists och 2.6 steals. Hon är den enda spelaren i SBL dam säsongen 2019-2020 som placerar sig i topp-10 i alla fyra statistikkategorier (poäng, returer, assists, steals).
Dessutom är McCarville effektivast i ligan, med en effektivitet på 26.8.

Mot Mark den 6 oktober stod hon för säsongsbästa 28 poäng, och mot Norrköping 6 november registrerade McCarville 13 assists - näst högsta noteringen i hela ligan.
Årets MVP stod också för tre "triple-doubles" under säsongen (dubbelsiffrigt i tre kategorier under samma match), prestationer vi sällan ser i SBL dam.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
"Spelfördelning som en pointguard. Mångsidighet som en forward. Insidenärvaro som en center. Stjärnglans som en MVP. Årets MVP är en högklassig spelare som vecka ut och vecka in levererar både det som kan och inte kan mätas i siffror för sitt lag som under säsongen blev Svenska Cupen-mästare och med sin andraplats stod för sin bästa grundserieplacering på länge. En osjälvisk vinnarskalle som vet precis när det är läge att ta plats och när det är läge att servera och lyfta andra. Hon är inte bara en fantastisk spelare, hon är en förebild. Årets Molten MVP heter Janel McCarville!"

Röstresultat Topp 3 - Årets Molten MVP (procent av rösterna):
28%* - Janel McCarville, Alvik Basket
28%* - Samantha Cooper, Wetterbygden Basket
16% - Natisha Hiedeman, Luleå Basket

* Då McCarville och Cooper fick lika många röster blir tiebreaker spelarens lags placering i tabellen. Alvik slutade tvåa i serien, Wetterbygden på sjunde plats.

Regler för omröstningen

1. Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.

2. Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.

3. Endast coacher och spelare som deltagit i 11 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Om Molten:
Molten grundades 1958 och är idag en av världens ledande tillverkare av tävlingsbollar i flera sporter, till exempel basket, handboll, volleyboll och fotboll. Molten är också den officiella basketbollen för Internationella Basketbollförbundet (FIBA) och är även officiell bolltillverkare till flertalet nationella ligor, förbund och kontinentala organisationer sedan många år tillbaka.

Genom sin företagsvision "For the real game" fortsätter Molten att bidra till tillväxten och utvecklingen av basketsporten.

Moltens nya modell BG4500 är officiell matchboll för SBL dam.

Alla utdelade utmärkelser i SBL Dam 2019-2020
Årets Försvarare: Cassandra Jayne Nofuente, Högsbo Basket >>>