Janice om sorgen efter pappan, i Studio Halebop

Janice Kamya Kavander är aktuell i det sjätte och sista avsnittet av Studio Halebops serie av sommarsnack. Hon kommer hon dela med sig av en personlig berättelse om hur psykisk ohälsa påverkat henne och om vikten att fortsätta prata om självmord och psykisk ohälsa.

Janice Kamya Kavander pratar i Studio Halebop

– I mitt avsnitt kommer jag prata om hur jag förlorade min pappa i psykisk ohälsa. Men också hur musiken varit min räddning i sorgen och mitt språk för att uttrycka mig. Jag är övertygad om att vi behöver prata mer om psykisk ohälsa, för att känna igen och fånga upp när någon mår dåligt, säger Janice Kamya Kavander.

Janice Kamya Kavander är artist och sångerska med rötterna i RnB och soul. På bara några år har hon etablerat sig som en självklar del av den svenska musikscenen med sin kraftfulla röst, fylld av djup och svärta och sina personliga berättelser om sorg och hopp.

– Janice lyfter ett särskilt viktigt ämne som vi alla måste bli bättre på att prata om. Och om vi på Halebop kan vara en del i att få fler att våga fråga och prata om psykisk ohälsa är det självklart att vi ska göra det. Den här typen av berättelser kan göra skillnad för någon annan. Det är hela tanken med Studio Halebop, avslutar Johanna Sahlman.

Halebop, som har tagit rygg på ett av Sveriges populäraste radioprogram, vill addera större bredd av berättelser och personer i ett rappare format. Förutom Janice finns även berättelser av artisten Parham, tidigare handbollsproffset Loui Sand, stylisten och fotografen Paul Edwards, programledaren Reine-Alix Ndegeyinka och kreativa konsulten Nadia Kandil.

Du kan lyssna på Janices och alla andras avsnitt i Studio Halebop. Finns där poddar finns.

Canan Yasar, presskontakt Halebop, canan.yasar@obeyapr.se, 070 383 07 48
Johanna Sahlman, Head of Halebop, johanna.sahlman@halebop.se