JAPANSK TEMPELKOCK GÄSTSPELAR PÅ vRÅ

Den 29-30 september får vRÅ besök av den världsberömda tempelkocken Toshio Tanahashi i ett unikt gästspel och även en endags workshop.

Toshio bemästrar matlagnings filosofin Shojin-Ryori som bygger på det växtvärlden erbjuder. Shojin anses vara Japans äldsta matkultur och är föregångare till Kaiseki.

Chef Tanahashi kommer att skapa en 6-rätters meny på plats i Göteborg utifrån lokala råvaror. Japanska te-leverantören Yoko Ono matchar te-kombinationer till vårt alkoholfria dryckespaket. Våra sommelierer kommer också att erbjuda ett exklusivt dryckespaket med bl.a sake i olika former.

-Det är en stor ära för oss att välkomna chef Tanahashi hit till restaurang vRÅ och Göteborg. Jag ser fram mot ett kreativt möte i köket där våra svenska råvaror tolkas ur ett Japanskt perspektiv. Superkul att 6-rätters menyn är helt baserad på vad växtvärlden kan ge oss, säger Sofia B Olsson, kökschef vRÅ.

Enligt Toshio är shojinryori-matlagning inte bara en fråga om teknik, utan en andlig praktik som han hoppas kommer att leda till ökad förståelse för hur vi ser vår mat och våra kostvanor. Det är en helt vegetarisk buddistisk mat som för första gången introducerades till Kyoto-kloster av kineserna för över 1000 år sedan. Sho betyder "rena" och jin kommer från ordet "förskott". Med andra ord betyder det att "gå vidare med respekt för den gamla och hålla sig ren." Endast växter används - inget kött eller fisk, utan bara alger, frukt, nötter, frön och grönsaker. Den 56 år gamla Toshio är mästare i sin konst, respekterad världen över av ledande kockar som ex. René Redzepi och Alain Ducasse.

Måndagen den 2a oktober håller Toshio en endagsworkshop på Restaurang vRÅ. Unik möjlighet att få inblick i Shojinköket —japansk tempelmatlagning, med guidning av Toshio. Shojinköket är baserat på zenbuddismen och är ursprunget till japansk kaiseki. Ingredienserna består av grönsaker, alger, frön, nötter och frukt.

Om Toshio Tanahashi

Född 1960 i Kumamoto, Japan. Grundläggande utbildning i zentemplet Gessin-ji. Hade egen restaurang i Tokyo i 15 år och bedrev därefter traditionell tillverkning av sesamtofu. Sedan ett antal år tillbaka reser han runt i världen och sprider Shojinköket för att bidra till en hållbar och hälsosammare värld.

Han har bl a utbildat hos Alain Ducasse au Plaza Athénée, talat vid TEDxTokyo samt World Economic Forum Tokyo tillsammans med Rene Redzepi.

Clarion Hotel Post har uppförts i en av stadens mest anrika byggnader- det gamla Posthuset. Atmosfären är sofistikerad men samtidigt avslappnad och skapar en perfekt scen för evenemang och banketter samt är en  mötesplats för hela Göteborg. Hotellet erbjuder ett brett utbud av gastronomiska upplevelser med restaurangerna Norda Bar & Grill och vRÅ - Swedish ingredients - Japanese flavors. Det centrala läget i staden tillsammans med hög komfort, förstklassig design och gastronomi samt ett brett utbud av mötessalar, gör hotellet till ett naturligt val för både mindre och större konferenser. Den unika atmosfären i Posthallen med dess stora terrass med utsikt över staden erbjuder Clarion Hotel Post en miljö för stora som små evenemang.

MED NYA UNDERKLÄDER SKA HAN VINNA THE WORLD COCKTAIL CHAMPIONSHIP1.10.2018 16:38Pressmeddelande

Snart kan det finnas två världsmästare under det gamla posthusets tak. Joel Konza som tidigare i vår blev ”Årets Bartender 2018” åker nästa vecka till Tallin för att representera Sverige i ”The world cocktail championship”, som anordnas årligen av international bartender association. Joel kommer att tävla i kategorin ”sparkling wine”, där har han tagit fram en drink som han valt kalla Jenny Lind, efter operasångaren från 1850-talet som bär samma namn som gatan han bor på i Göteborg.