​Järfällafestivalen – festligt för hela familjen

Lördag den 10 september blir det festivalstämning för hela familjen i Jakobsbergs centrum med melodifestivalstjärnorna Samir och Viktor, gycklare, magi, marknad, prova-på-aktiviteter och Doreen Månsson. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Årets Järfällafestival, som är den femte i ordningen och den tredje som Järfällahus är med och arrangerar, bjuder på skivsigneringsuppträdande med melodifestivalstjärnorna Samir och Viktor. Dessutom uppträder magikern Robert Ace, gycklargruppen TRiX, Järfällaartisten Rbecka, Järfälla kammarkör och det blir dansuppvisning med Dansgaraget. Allt under ledning av konferencier Doreen Månsson, känd från bland annat Bolibompa och På Spåret.

Hela Jakobsbergs centrum kommer att sjuda av aktivitet – det blir bomässa, prova-på-aktiviteter med Järfällas föreningar och kulturskola, marknad, sagostunder för barn på biblioteket, erbjudanden i butikerna, ponnyridning, häst och vagn, möjlighet att träffa polis och brandkår, klappa djur, hoppborg, ansiktsmålning och karuseller för de yngsta. Magikern Robert Ace och gycklargruppen TRiX minglar runt i centrum och bjuder på humor, magi och trix.

Samtidigt med Järfällafestivalen pågår en bomässa på Riddarplatsen i Jakobsberg där byggföretag, bostadsbolag och Järfälla kommun finns på plats för att visa upp och svara på frågor om framtida bostadsprojekt och planer för Järfälla. Järfällahus finns självklart på plats.

I Riddarparken anordnas ett Pokémon Go-evenemang, vilket förstås är ett nytt inslag på festivalen. Arrangör för detta är SWAT, ungdomsföreningen som är en del av Boutveckling (ett samarbete mellan Järfällahus och Hyresgästföreningen Järfälla). Varje hel timme mellan 11.00 och 16.00 kan man tävla i det populära mobilspelet och försöka ta över SWATs Pokémon-gym.

Doreen Månsson är reporter , debattör och programledare. Hon har bland annat lett talkshowen Doreen 21.30 på SVT 2, varit programledare för Bolibompa och varit med i TV-serien Dreamteam. Hon har också setts i På spåret och Fångarna på fortet. På Järfällafestivalen får vi se henne i rollen som konferencier på scenen, som du hittar vid Vasaplatsen (intill kommunhuset).