​Järfällafestivalen – festligt för hela familjen

Lördag den 10 september blir det festivalstämning för hela familjen i Jakobsbergs centrum med melodifestivalstjärnorna Samir och Viktor, gycklare, magi, marknad, prova-på-aktiviteter och Doreen Månsson. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Årets Järfällafestival, som är den femte i ordningen och den tredje som Järfällahus är med och arrangerar, bjuder på skivsigneringsuppträdande med melodifestivalstjärnorna Samir och Viktor. Dessutom uppträder magikern Robert Ace, gycklargruppen TRiX, Järfällaartisten Rbecka, Järfälla kammarkör och det blir dansuppvisning med Dansgaraget. Allt under ledning av konferencier Doreen Månsson, känd från bland annat Bolibompa och På Spåret.

Hela Jakobsbergs centrum kommer att sjuda av aktivitet – det blir bomässa, prova-på-aktiviteter med Järfällas föreningar och kulturskola, marknad, sagostunder för barn på biblioteket, erbjudanden i butikerna, ponnyridning, häst och vagn, möjlighet att träffa polis och brandkår, klappa djur, hoppborg, ansiktsmålning och karuseller för de yngsta. Magikern Robert Ace och gycklargruppen TRiX minglar runt i centrum och bjuder på humor, magi och trix.

Samtidigt med Järfällafestivalen pågår en bomässa på Riddarplatsen i Jakobsberg där byggföretag, bostadsbolag och Järfälla kommun finns på plats för att visa upp och svara på frågor om framtida bostadsprojekt och planer för Järfälla. Järfällahus finns självklart på plats.

I Riddarparken anordnas ett Pokémon Go-evenemang, vilket förstås är ett nytt inslag på festivalen. Arrangör för detta är SWAT, ungdomsföreningen som är en del av Boutveckling (ett samarbete mellan Järfällahus och Hyresgästföreningen Järfälla). Varje hel timme mellan 11.00 och 16.00 kan man tävla i det populära mobilspelet och försöka ta över SWATs Pokémon-gym.

Doreen Månsson är reporter , debattör och programledare. Hon har bland annat lett talkshowen Doreen 21.30 på SVT 2, varit programledare för Bolibompa och varit med i TV-serien Dreamteam. Hon har också setts i På spåret och Fångarna på fortet. På Järfällafestivalen får vi se henne i rollen som konferencier på scenen, som du hittar vid Vasaplatsen (intill kommunhuset).

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.  Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael J

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj9.5.2017 15:27Pressmeddelande

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla.  Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken). Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag. Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria. Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande.  Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt. NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stoc