Järfällahus bygger 132 nya lägenheter i centrala Jakobsberg

Riddaren, fasad mot söder (Origo arkitekter).

Den 21 mars vann detaljplanen för fastigheten Riddaren i centrala Jakobsberg laga kraft i Mark- och miljödomstolen. Detaljplanen antogs i Kommunfullmäktige 2016-06-07, men överklagades och togs till Mark- och miljödomstolen som 2017-02-23 avvisade överklagandet. Eftersom ingen ny överklagan kommit in på utsatt tid har planen vunnit laga kraft. Det innebär att Järfällahus nu kan komma igång med att nå ett av huvudmålen i ägardirektivet, att bygga 300 lägenheter per år. Riddaren, med 132 lägenheter och en förskola, kommer att byggas vid Riddarparken på Järfällahus mark i D-området i centrala Jakobsberg.

Byggstart hösten 2017

Nästa steg är upphandling av entreprenaden och planerad byggstart är satt till hösten 2017. Om allt går som planerat sker inflyttningen i början av 2019. Lägenheterna kommer förmodligen att förmedlas i Järfällahus ordinarie köer. Några hyror är ännu inte förhandlade och fastställda.

”Glädjande besked”

- Beskedet att detaljplanen har gått igenom är mycket glädjande, säger Mikael Jämtsved (MP), styrelseordförande i Järfällahus. Det gör det möjligt för Järfällahus att komma igång med det stora uppdrag för nyproduktion av hyreslägenheter som bolaget har under kommande år. Med tanke på den bostadsbrist som hela Stockholmsregionen lider av behöver vi bygga, och nu är det äntligen dags för oss att gå från plan till handling.

Många smålägenheter och en förskola

Riddaren kommer att likna flera hus på rad eftersom höjden på fastigheten varierar mellan fyra och åtta våningar. De flesta lägenheterna är 1:or och 2:or. Det blir ett 80-tal enrummare och cirka 35 st tvårummare. Den minsta lägenheten blir 28 kvadratmeter och den största 72 kvadratmeter. I bottenvåningen planeras en förskola med ca 680 kvadratmeter till sitt förfogande. I källarplan kommer det att finnas garage med fordonsplatser för de boende att hyra. Den tilltänkta byggplatsen ligger i det bostadsområde Järfällahus benämner D-området, bolagets mest centrumnära område.

Riddaren, fasad mot söder (Origo arkitekter).

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB. Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael Jä