Järfällahus får 5,6 miljoner från Boverket för projekt i Lilla Ulvsättra

Järfällahus har sökt och beviljats 5,6 miljoner kronor från Boverket för ett stort projekt som ska öka tryggheten och trivseln i bostadsområdet Lilla Ulvsättra.

Lilla Ulvsättra, från vänster fastighetsskötare Kenth, affärsområdeschef fastighet Zara Lahouar, förvaltare Roger Marthinsen, fastighetsskötare Annika och lokalpolis Magnus Svensson.

Lilla Ulvsättra är ett bostadsområde som Järfällahus vill satsa på för att förbättra tryggheten och trivseln för de boende. Nu initieras därför ett ambitiöst projekt med upprustning av utemiljön och andra åtgärder för en bättre boendemiljö. Arbetsnamnet är ”Aktivitet och mötesplatser för alla”.

Totalt beräknas projektet kosta 11 250 000 kr under ca ett och ett halvt år. Hälften av summan kommer från Järfällahus egen budget. Den andra hälften, 5 625 000 kr, är alltså stöd från Boverket inom ramen för förordningen om stöd till utemiljöer i vissa bostadsområden. Bakgrunden till det är att Lilla Ulvsättra omfattar Termovägen, och adresserna på Termovägen ingår bland dem som Boverket utsett som lämpliga för ett sådant projekt.

För att få Boverkets bidrag ska åtgärderna vara klara före september 2019. Det ingår också att man ska samarbeta med hyresgäster, kommun, polis med flera aktörer i området. Det ska handla om åtgärder som är trygghets- och trivselskapande och som kommer alla boende i området till del. I det här fallet kan det till exempel handla om bättre belysning, nya planteringar, upprustning av lekplatser och dylikt.

-  Vi är otroligt glada att kunna genomföra det här projektet, säger Zara Lahouar, affärsområdeschef fastighet på Järfällahus och den som tagit initiativ till ansökan. Samverkan är viktigt för att få ett bra resultat. Vi kommer att börja runt årsskiftet med någon typ av undersökning som ska visa vad de boende i området tycker och efterfrågar. Vi kommer också att bjuda in hyresgästerna till möten och arbetsgruppen. Det blir ett jättelyft för området!

Fakta om Lilla Ulvsättra:

• Området ligger i Kallhäll i Järfälla kommun.
  • Området omfattar Termovägen 4-98.
  • Antal lägenheter: 553.
  • Byggår: 1992.

Håkan Berg, tillförordnad VD på Järfällahus AB
Håkan Berg, tillförordnad VD på Järfällahus AB
Zara Lahouar, affärsområdeschef fastighet på Järfällahus AB.

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.  Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael J

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj9.5.2017 15:27Pressmeddelande

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla.  Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken). Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag. Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria. Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande.  Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt. NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stoc

Hållbarhetsåtgärder för Tallbohov – start för flerårigt projekt31.3.2017 10:27Pressmeddelande

Nu kavlar Järfällahus upp ärmarna och startar ett femårigt projekt med ett flertal olika hållbarhetsåtgärder för bostadsområdet Tallbohov. Stort projekt för stort område Tallbohov är ett av Järfällahus största bostadsområden och ett område av miljonprogramskaraktär. Husen har nått en ålder då de behöver omfattande åtgärder för att kunna fortsätta att fungera på ett hållbart sätt. Därför satsar Järfällahus nu på ett stort projekt för hela Tallbohov under de kommande åren. Målet är hållbarhet Målet är hållbarhet: att husen håller även i fortsättningen, att hyresgästerna får en tryggare, behagligare och attraktivare boendemiljö samt att vi ser till att våra hus uppfyller de krav på miljömässig hållbarhet som ställs idag. Därför kallar vi projektet Hållbarhetsåtgärder för Tallbohov. Åtgärderna delas upp i två övergripande delar: 1.Teknisk och miljömässig hållbarhet Målet är ett bättre inomhusklimat, bättre energianvändning och att förlänga husens hållbarhet över tid. För att uppnå detta ko