Järfällahus har beviljats knappt 5 miljoner kronor från Boverket för trygghetsprojekt

Järfällahus har beviljats knappt 5 miljoner kronor från Boverket för ett stort projekt som ska öka tryggheten och trivseln på Sångvägen i Jakobsberg. Detta är det andra samfinansierade projektet som Järfällahus genomför med stöd från Boverket. Det första genomförs på Termovägen i Kallhäll.

Nästan tio miljoner totalt

Totalt beräknas projektet kosta 9 875 000 kr under ca två år. Hälften av summan kommer från Järfällahus egen budget. Den andra halvan som är stöd från Boverket inom ramen för "förordningen om stöd till utemiljöer i vissa bostadsområden". Bakgrunden är att Sångvägen ingår bland de områden som Boverket utsett som lämpliga för en sådan insats.

Detta blir det andra projektet för trygghet som finansieras till lika stor del av Boverket och Järfällahus. Det första projektet, som startade tidigare, är Ulvsättra Utomhus som du kan läsa mer om här.

Samverkan med olika aktörer

För att få Boverkets bidrag ska åtgärderna vara klara under 2020. Projektet bygger också på att Järfällahus samarbetar med hyresgäster, kommun, polis och andra aktörer i området. Det ska handla om åtgärder som är trygghets- och trivselskapande och som kommer alla boende i området till del. I det här fallet kan det till exempel handla om bättre belysning, nya planteringar, upprustning av lekplatser och liknande.

- Vi är otroligt glada att kunna genomföra dessa insatser i ännu ett område, säger Zara Lahouar, som tagit initiativ till ansökan.