Järfällahus och Ikano inleder samarbete kring boende för äldre

En första visionsbild av den typ av hus Ikano Vårdboende kan komma att bygga i samarbete med Järfällahus i Engelbrektsområdet.

Nya bostäder för äldre med olika grader av vårdbehov, och dessa bostäder insprängda bland vanliga lägenheter i Engelbrektsområdet. Det är det långsiktiga målet med en avsiktsförklaring som signerades av Järfällahus AB och Ikano Vårdboende AB den 13 december.

Vårdboende och gruppboende

Avsiktsförklaringen syftar till att förse Jakobsberg med vårdboende och gruppboende centralt nära Jakobsbergs centrum. Det handlar inte om några färdiga planer ännu, utan parterna ser detta som ett första steg mot tänkbara samarbeten. Järfällahus planerar en komplettering av Engelbrektsområdet med nya bostäder. Då kan man samtidigt planera in vårdboenden och gruppboenden som Ikano i sin tur har kompetens för att bygga.

- Järfälla kommun har just startat planarbetet för Engelbrektsområdet, säger Magnus Asp, byggnadschef på Järfällahus. Man tittar på möjligheten att komplettera med fler bostäder, framför allt hyresrätter. Vår överenskommelse med Ikano Vårdboende innebär att vi redan från början kan planera för vårdboenden och gruppboenden bland de vanliga lägenheterna.

Två hus för äldre?

Exakt vad som ska byggas och var är alltså inte klart, men det finns en vision där Ikano uppför två hus. Det ena kan innehålla vårdboende samt kanske en förskola eller en vårdcentral. Det andra kan innehålla ett gruppboende. I bottenvåningen kan det finnas samlingslokaler för till exempel föreningar liksom butiker och serviceinrättningar.

Maria Rydén, VD för Ikano Vårdboende, ser stor potential i samarbetet.

- Vi äger, utvecklar och förvaltar trygga och behovsanpassade fastigheter för vårdboenden, säger hon. Vi tror att alla vill leva hela livet. Därför ska vi tillsammans med Järfälla kommun skapa boenden som bidrar till gemenskap, livskvalitet och glädje – alltid med individen i fokus. En viktig del i detta är att våra vårdboenden ska finnas i områden där människor vill bo och leva, så att boende och anhöriga enkelt kan träffas och umgås.

Fördelar för Järfälla

Claes Thunblad, kommunstyrelsens ordförande, ser framför allt tre fördelar med samarbetet med Ikano. Han säger:

- Det handlar om att skapa en samlingsplats för äldre, att bygga så att det finns flera olika prisvärda boendeformer för den målgruppen och dessutom att skapa ett nytt och större underlag för Jakobsbergs centrums utveckling.

Samarbetet kommer att gynna järfällaborna, menar Mikael Jämtsved, styrelseordförande för Järfällahus. Han säger:

- Genom detta avtal med Ikano tar vi nu ett första steg mot ett äldrecentrum med flera olika boendeformer för äldre, möteslokaler och närservice. Det är viktigt för att kunna erbjuda alla Järfällabor ett riktigt bra boende genom hela livet.

Fakta om Engelbrektsområdet:

• Området ligger mellan Jakobsbergs centrum och Jakobsbergs sjukhus.
    • Det aktuella området avgränsas av Viksjöleden i norr, Folkungavägen i söder, Magnusvägen i väster och Birgittavägen i öster.
    • Idag finns nästan uteslutande bostäder i området, de flesta hyresrätter tillhörande Järfällahus AB.
    • Området är aktuellt för förtätning och byggande av nya bostäder, framför allt hyresrätter, inom de närmaste fem till tio åren.
    • Järfällahus äger den aktuella marken.

Visionsbild. Exempel på typ av hus som Ikano Vårdboende kan komma att bygga i Engelbrektsområdet i framtiden.

På bilden syns från vänster Tor-Björn Johansson, t f VD för Järfällahus, Claes Thunblad kommunstyrelsens ordförande, Eva Rydén VD för Ikano Vårdboende, Magnus Asp byggnadschef på Järfällahus och Ulf Kallin affärsutvecklare på Ikano Vårdboende.

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.  Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael J

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj9.5.2017 15:27Pressmeddelande

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla.  Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken). Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag. Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria. Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande.  Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt. NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stoc