Järfällahus

Järfällahus och Ikano inleder samarbete kring boende för äldre

En första visionsbild av den typ av hus Ikano Vårdboende kan komma att bygga i samarbete med Järfällahus i Engelbrektsområdet.

Nya bostäder för äldre med olika grader av vårdbehov, och dessa bostäder insprängda bland vanliga lägenheter i Engelbrektsområdet. Det är det långsiktiga målet med en avsiktsförklaring som signerades av Järfällahus AB och Ikano Vårdboende AB den 13 december.

Vårdboende och gruppboende

Avsiktsförklaringen syftar till att förse Jakobsberg med vårdboende och gruppboende centralt nära Jakobsbergs centrum. Det handlar inte om några färdiga planer ännu, utan parterna ser detta som ett första steg mot tänkbara samarbeten. Järfällahus planerar en komplettering av Engelbrektsområdet med nya bostäder. Då kan man samtidigt planera in vårdboenden och gruppboenden som Ikano i sin tur har kompetens för att bygga.

- Järfälla kommun har just startat planarbetet för Engelbrektsområdet, säger Magnus Asp, byggnadschef på Järfällahus. Man tittar på möjligheten att komplettera med fler bostäder, framför allt hyresrätter. Vår överenskommelse med Ikano Vårdboende innebär att vi redan från början kan planera för vårdboenden och gruppboenden bland de vanliga lägenheterna.

Två hus för äldre?

Exakt vad som ska byggas och var är alltså inte klart, men det finns en vision där Ikano uppför två hus. Det ena kan innehålla vårdboende samt kanske en förskola eller en vårdcentral. Det andra kan innehålla ett gruppboende. I bottenvåningen kan det finnas samlingslokaler för till exempel föreningar liksom butiker och serviceinrättningar.

Maria Rydén, VD för Ikano Vårdboende, ser stor potential i samarbetet.

- Vi äger, utvecklar och förvaltar trygga och behovsanpassade fastigheter för vårdboenden, säger hon. Vi tror att alla vill leva hela livet. Därför ska vi tillsammans med Järfälla kommun skapa boenden som bidrar till gemenskap, livskvalitet och glädje – alltid med individen i fokus. En viktig del i detta är att våra vårdboenden ska finnas i områden där människor vill bo och leva, så att boende och anhöriga enkelt kan träffas och umgås.

Fördelar för Järfälla

Claes Thunblad, kommunstyrelsens ordförande, ser framför allt tre fördelar med samarbetet med Ikano. Han säger:

- Det handlar om att skapa en samlingsplats för äldre, att bygga så att det finns flera olika prisvärda boendeformer för den målgruppen och dessutom att skapa ett nytt och större underlag för Jakobsbergs centrums utveckling.

Samarbetet kommer att gynna järfällaborna, menar Mikael Jämtsved, styrelseordförande för Järfällahus. Han säger:

- Genom detta avtal med Ikano tar vi nu ett första steg mot ett äldrecentrum med flera olika boendeformer för äldre, möteslokaler och närservice. Det är viktigt för att kunna erbjuda alla Järfällabor ett riktigt bra boende genom hela livet.

Fakta om Engelbrektsområdet:

• Området ligger mellan Jakobsbergs centrum och Jakobsbergs sjukhus.
    • Det aktuella området avgränsas av Viksjöleden i norr, Folkungavägen i söder, Magnusvägen i väster och Birgittavägen i öster.
    • Idag finns nästan uteslutande bostäder i området, de flesta hyresrätter tillhörande Järfällahus AB.
    • Området är aktuellt för förtätning och byggande av nya bostäder, framför allt hyresrätter, inom de närmaste fem till tio åren.
    • Järfällahus äger den aktuella marken.

Visionsbild. Exempel på typ av hus som Ikano Vårdboende kan komma att bygga i Engelbrektsområdet i framtiden.

På bilden syns från vänster Tor-Björn Johansson, t f VD för Järfällahus, Claes Thunblad kommunstyrelsens ordförande, Eva Rydén VD för Ikano Vårdboende, Magnus Asp byggnadschef på Järfällahus och Ulf Kallin affärsutvecklare på Ikano Vårdboende.

Järfällahus
177 50 Järfälla

08 - 580 836 00https://www.jarfallahus.se

Järfällahus AB är Järfällas kommunägda fastighetsbolag, som har till uppgift att erbjuda ett varierat utbud av attraktiva lägenheter med hyresrätt i Järfälla. Vi äger och förvaltar över 5 600 lägenheter och 482 kommersiella lokaler i Järfälla kommun - från Barkarby i söder till Stäket i norr. www.jarfallahus.se

Följ Järfällahus

Senaste pressmeddelandena från Järfällahus

Carlos Banda blir chef för Järfällahus nya avdelning för yttre skötsel och lokalvård.22.8.2023 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Järfällahus förstärker sin förvaltningsorganisation med en ny avdelning för yttre skötsel och lokalvård samt utökar sin bemanning. I samband med det har Carlos Banda rekryterats som chef till den nya avdelningen som ska byggas upp. Denna rekrytering markerar en strategisk satsning på att förbättra utemiljön i bostadsområdena och stärka bolagets engagemang som en ansvarstagande hyresvärd.