Järfällahus säljer till BRF i Jakobsberg

Järfällahus AB säljer fastigheten Jakobsberg 18:13 till Bostadsrättsföreningen Hårsta Backe. Fastigheten består av 149 lägenheter med en bostadsyta på 11 656 kvm. Förvärvet av fastigheten i Jakobsberg skedde den 6 april.
Hårsta Backe, foto Olof Holdar.

Det var den 18 oktober 2021 som kommunfullmäktige i Järfälla beslöt att godkänna försäljningen av kommunägda Järfällahus ABs fastighet på Hårsta Backe till de boende och därmed att ombildning ska ske från hyresrätter till bostadsrätter. Ombildningen till bostadsrätter är en del av Järfälla kommuns målsättning med blandande upplåtelseformer i kommunen. Igår, den 6 april, skrevs överlåtelseavtalet och ägandet överfördes till de boendes bostadsrättsförening.

– Vi är glada att få vara en del av ombildningarna i Järfälla och bidra till ett mer blandat bostadsbestånd i området. Varierade upplåtelseformer är positivt och bidrar till minska segregation och möjliggöra en bostadskarriär i sitt område, säger Björn Lindforss (M) styrelseordförande i Järfällahus AB.

Sammanlagt handlar det om 149 lägenheter, 3 lokaler samt 140 fordonsplatser. Bostadsytan omfattar totalt 11 656 kvadratmeter. Fastigheten är från 1990 och ligger på Dackevägen 7-31 i Jakobsberg. Köpeskillingen var 275 mkr.

Tillträde och överlämning av fastigheten till bostadsrättsföreningen skedde i samband med överlåtelseavtalet samma dag. SBC kommer att vara föreningens tekniska förvaltare.

Hårsta Backe, foto Olof Holdar.

Järfällahus AB är Järfällas kommunägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar 5 750 lägenheter, 4 631 fordonsplatser och 483 kommersiella lokaler i Järfälla kommun - från Barkarby i söder till Stäket i norr. www.jarfallahus.se