Järfällahus

Järfällahus sommarteater - "A theatre in your back yard"

Så här såg det ut när förra årets feriepraktikanter spelade teater. I år står Järfällahus som huvudsponsor för projektet som fått namnet Järfällahus sommarteater.

I sommar bjuder Järfällahus alla sina hyresgäster på teater runt husknuten. Järfällahus sommarteater kommer att vara ”a theatre in your back yard” under veckorna 27, 30 och 33. Vi bjuder dessutom på fika vid varje tillfälle!

Projektet Järfällahus sommarteater engagerar sammanlagt ett femtiotal ungdomar inom ramen för Järfälla kommuns feriepraktik. Både pojkar och flickor deltar och nästan en tredjedel av dem är flyktingar.

Ungdomarna arbetar fram föreställningarna under två veckor och spelar föreställningar den tredje. Detta upprepar sig tre gånger under sommaren. Lokal för föreställningarna är Tallbohovskolan, men också våra gårdar i fyra områden. Ungdomarna kommer att skapa sin scen och spela teater för alla som vill på Söderhöjdens torg, fotbollsplanen på Arrendevägen i Viksjö, Sångvägen och Lilla Ulvsättra i Kallhäll.

Germán Valero-Parra, utbildad regissör, leder arbetet med ungdomarna. Han använder sig av metoden Community Theatre.

- Arbetet sker i process och bygger på deltagande och medbestämmande, säger han. Tanken är att deltagarna ska växa som samhällsmedborgare. De får bland annat öva sig i samarbete, social kompetens, att tala inför publik och att passa tider. Under arbetets gång har vi kontakt med olika myndigheter inom Järfälla kommun och förstås med Järfällahus.

Järfällahus sommarteater spelar:

• Söderhöjdens torg kl 19.00, 5 juli, 26 juli, 16 augusti
  • Lilla Ulvsättra, Termovägen, kl 18.00, 6 juli, 27 juli, 17 augusti
  • Högby, Arrendevägen, kl 17.00, 7 juli, 28 juli, 18 augusti
  • Sångvägen/Nibblevägen kl 16.00, 8 juli, 29 juli, 19 augusti

Järfällahus
177 50 Järfälla

08 - 580 836 00https://www.jarfallahus.se

Järfällahus AB är Järfällas kommunägda fastighetsbolag, som har till uppgift att erbjuda ett varierat utbud av attraktiva lägenheter med hyresrätt i Järfälla. Vi äger och förvaltar över 5 600 lägenheter och 482 kommersiella lokaler i Järfälla kommun - från Barkarby i söder till Stäket i norr. www.jarfallahus.se

Följ Järfällahus

Senaste pressmeddelandena från Järfällahus

Carlos Banda blir chef för Järfällahus nya avdelning för yttre skötsel och lokalvård.22.8.2023 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Järfällahus förstärker sin förvaltningsorganisation med en ny avdelning för yttre skötsel och lokalvård samt utökar sin bemanning. I samband med det har Carlos Banda rekryterats som chef till den nya avdelningen som ska byggas upp. Denna rekrytering markerar en strategisk satsning på att förbättra utemiljön i bostadsområdena och stärka bolagets engagemang som en ansvarstagande hyresvärd.