Järfällahus sommarteater - "A theatre in your back yard"

Så här såg det ut när förra årets feriepraktikanter spelade teater. I år står Järfällahus som huvudsponsor för projektet som fått namnet Järfällahus sommarteater.

I sommar bjuder Järfällahus alla sina hyresgäster på teater runt husknuten. Järfällahus sommarteater kommer att vara ”a theatre in your back yard” under veckorna 27, 30 och 33. Vi bjuder dessutom på fika vid varje tillfälle!

Projektet Järfällahus sommarteater engagerar sammanlagt ett femtiotal ungdomar inom ramen för Järfälla kommuns feriepraktik. Både pojkar och flickor deltar och nästan en tredjedel av dem är flyktingar.

Ungdomarna arbetar fram föreställningarna under två veckor och spelar föreställningar den tredje. Detta upprepar sig tre gånger under sommaren. Lokal för föreställningarna är Tallbohovskolan, men också våra gårdar i fyra områden. Ungdomarna kommer att skapa sin scen och spela teater för alla som vill på Söderhöjdens torg, fotbollsplanen på Arrendevägen i Viksjö, Sångvägen och Lilla Ulvsättra i Kallhäll.

Germán Valero-Parra, utbildad regissör, leder arbetet med ungdomarna. Han använder sig av metoden Community Theatre.

- Arbetet sker i process och bygger på deltagande och medbestämmande, säger han. Tanken är att deltagarna ska växa som samhällsmedborgare. De får bland annat öva sig i samarbete, social kompetens, att tala inför publik och att passa tider. Under arbetets gång har vi kontakt med olika myndigheter inom Järfälla kommun och förstås med Järfällahus.

Järfällahus sommarteater spelar:

• Söderhöjdens torg kl 19.00, 5 juli, 26 juli, 16 augusti
  • Lilla Ulvsättra, Termovägen, kl 18.00, 6 juli, 27 juli, 17 augusti
  • Högby, Arrendevägen, kl 17.00, 7 juli, 28 juli, 18 augusti
  • Sångvägen/Nibblevägen kl 16.00, 8 juli, 29 juli, 19 augusti

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.  Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael J

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj9.5.2017 15:27Pressmeddelande

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla.  Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken). Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag. Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria. Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande.  Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt. NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stoc