​Järfällahus välkomnar 16-åringar i bostadskön från 1 mars

Den 1 mars moderniseras reglerna för Järfällahus externa bostadskö, alltså den kö som är till för de som bor eller arbetar i Järfälla men inte redan bor hos Järfällahus. En av förändringarna är att 16-åringar då kan ställa sig i kön.

Flera av regeländringarna hänger ihop med den allt längre kötiden. När de nuvarande reglerna kom till tog det ungefär två år att få ett förstahandskontrakt. Idag har kötiden mer än fördubblats. Detta har Järfällahus styrelse tagit hänsyn till när de i höstas fattade beslut om förändringarna, som nu införs i samband med en uppgradering av vårt marknadssystem.

Ändringarna i korthet förklarade av Katharina Arvidsson, marknads- och informationschef med ansvar för uthyrningsverksamheten:

Inloggning en gång om året

Hittills har man varit tvungen att logga in på Mina sidor var tredje månad för att behålla sin kötid. Från 1 mars räcker det med minst en gång om året. Vi vill ha aktiva sökande i kön. Med den nya regeln blir det ungefär lika många inloggningar totalt som det var tänkt från början när kön var kortare.

Vi skickar påminnelser

Från 1 mars skickar vi ut en påminnelse när det är dags att logga in. Det är uppgraderingen av vårt marknadssystem som ger oss den möjligheten. Vi mejlar då till den e-postadress man registrerat och verifierat på Mina sidor.

Spärr i ett halvår om du tackar nej för ofta

Tidigare förlorade man sin kötid om man tackade nej eller inte hörde av sig tre gånger, när man blivit erbjuden den lägenhet man sökt. Nu blir man istället spärrad i sex månader. Målet med regeln är liksom förut att man bara ska söka de lägenheter man verkligen är intresserad av. Annars förbrukas resurser och andra, mer angelägna sökande missgynnas i onödan.

Man kan köa från den dag man fyller 16

Hittills har 18 år varit gränsen. Från 1 mars kan man köa från sin sextonde födelsedag, även om man fortfarande måste vara 18 för att faktiskt kunna teckna ett kontrakt. Regeländringen ger ungdomar en bättre chans att få en bostad tidigare.

Järfällaanknytning under minst halva kötiden

Hittills har det varit ett krav att man bott eller arbetat i Järfälla under hela kötiden. Nu räcker det med minst 50 %. Det innebär att man kan tillgodoräkna sig sina köpoäng även om man av någon anledning lämnar kommunen under kötiden. Man måste dock bo eller arbeta i Järfälla vid det tillfälle man registrerat sig i kön.

- De nya reglerna innebär inte mindre ansvar för den som köar, säger Katharina Arvidsson. Att vara en aktiv sökande som loggar in i tid är fortfarande lika viktigt. Men vi har anpassat regelverket till rådande verklighet med långa kötider. Järfällahus stöder på många sätt kommunens barn och ungdomar, och nu är vi mycket glada att kunna välkomna sexton- och sjuttonåringar in i vår bostadskö för första gången!

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.  Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael J

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj9.5.2017 15:27Pressmeddelande

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla.  Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken). Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag. Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria. Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande.  Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt. NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stoc