Järfällas största bostadsrättsförening satsar på solceller från E.ON

Två solcellsanläggningar på en sammanlagd yta av 330 kvadratmeter står nu klara att ge de boende i Brf Aspnäs i Järfälla ett välkommet energitillskott av förnybar el. I samarbete med E.ON har bostadsrättsföreningen installerat solpaneler som beräknas ge cirka 50 000 kWh el per år.

Foto: HSB BRF Aspnäs

Med 530 lägenheter är Brf Aspnäs den största bostadsrättsföreningen i Järfälla. Föreningens hus ligger på en kulle med milsvid utsikt åt alla håll. Två av gavlarna är vända mot söder – och det är på dem som solpanelerna sitter monterade. Vanligtvis monteras solceller på taket, men i det här fallet var det inte möjligt och istället tog E.ON fram en lösning med solcellsbeklädda gavlar.

– När kunden har en vilja att bli hållbar ser vi till att leverera en energilösning som fungerar, oavsett förutsättningarna. Det är i samarbete med våra kunder som vi driver omställningen till ett hållbart samhälle och då gäller det att vara flexibel. E.ON har som mål att senast 2025 enbart erbjuda återvunnen och förnybar energi och den här solcellsanläggningen är ett av många steg på resan dit, säger Hedvig Strandberg, affärschef Stockholm, E.ON.

Förutom att solcellerna stärker bostadsrättsföreningens miljöprofil är investeringen ett led i deras långsiktiga arbete för att få ner elkostnaderna i föreningen.

– Att producera vår egen förnybara energi ser vi som en viktig framtidsinvestering, både ekonomiskt och miljömässigt, säger Morgan Jemtsveden, ordförande i Brf Aspnäs. Som stor förening använder vi mycket el, men i samarbete med E.ON och solen blir vi nu självförsörjande till viss del, och det känns bra.

Foto: HSB BRF Aspnäs

Stora pengar att spara på rätt kunskap22.3.2018 10:00Pressmeddelande

Det svenska elnätet håller en hög standard. God elkvalitet och relativt få avbrott för den vanlige elanvändaren. Men för industrikunder med känslig utrustning, kan en genomlysning av företagets elsystem och proaktiva åtgärder, snabbt vara betald. En spänningsdipp är ett tapp i spänningen under en bråkdels sekund. Ofta är dessa dippar helt inom myndigheternas ramar för spänningskvalitet, men ändå kan de skapa bekymmer i produktionen.

Grönare fjärrvärme när E.ON ersätter fossil olja med förnybar bioolja i Norrköping15.3.2018 08:27Nyheter

Redan i dag är i stort sett all fjärrvärme som E.ON producerar och levererar i Norrköping återvunnen eller förnybar, men det finns en liten fossil andel kvar. Nu tar E.ON ett steg närmare sitt mål – att senast 2025 bara producera och leverera hundra procent återvunnen eller förnybar energi – och ersätter den fossila oljan i reservanläggningen Navestad med förnybar bioolja.