Järvzoo i Ljusdal nominerat till Träskyddspriset 2021

Den unika parkmiljön i Järvzoo i skogs- och naturområdet i Ljusdals kommun lämnar ingen oberörd. Genom smarta träkonstruktioner och en satsning på tillgänglighet kan Järvzoo betraktas som nyskapande. Nu nomineras den tillsammans med sju andra kandidater och har chansen att vinna Träskyddspriset 2021.

Den naturnära känslan är viktig för Jens Larsson, VD för Järvzoo, som uppskattar att parken nu är nominerat till årets Träskyddspris. Foto: Anna Simonsson

– För oss har det varit viktigt att skapa en så naturnära känsla som möjligt och samtidigt ha hållbarhet som en ledstjärna. Det känns riktigt kul att det nu uppmärksammas, säger Jens Larsson, VD för Järvzoo.

Sveriges längsta ”trätrottoar” om cirka 3 kilometer är innovativ till sin längd, funktion och förstås till stor nytta för besökare i alla åldrar, inte minst för barnfamiljer med barnvagnar och personer med funktionshinder. För funktionsbyggnader i parkmiljön är arkitekturen enhetlig med hög naturprofil och väl utformad för sitt ändamål.

–  Träkonstruktionen är ett exempel hur god arkitektur kan smälta samman med funktion som ger förutsättning för rekreation åt alla. Parken är ett värdigt tävlingsbidrag, säger Fredrik Westin, VD för Svenska Träskyddsföreningen.

Valet av material har skett med främst fysiskt lång hållbarhet i fokus, vilket också betyder minimala underhållskostnader. De äldsta delarna av den långa trätrottoaren har enligt beställaren stått sig väl över tid och kontrolleras regelbundet.

– Parken inspirerar förhoppningsvis fler för hållbar konstruktion och byggnation. Tävlingen har många fina kandidater och juryn får en utmaning att kora en vinnare i år, säger Fredrik Westin.

Valet av NTR-certifierade träprodukter för den uppmärksammade besökspromenaden kvalificerar den som kandidat till Träskyddspriset 2021. Möjligheterna att se och få överblick över parkens attraktioner har successivt byggts ut till gagn för alla.

Svenska Träskyddsföreningen vill uppmärksamma hållbar och beständig stadsutveckling som görs med stil och med trä. Avsikten är att lyfta fram goda exempel som kan inspirera till att bygga mer med trä i stadsbyggnad.