Jättetalangen Hilda Andersson imponerade i internationella säsongspremiären i Danmark

Nästan hela världseliten var på plats på UCI-tävlingen i danska Viborg när den internationella säsongen i cykeltrial inleddes under påskhelgen. Arvikas superlöfte Hilda Andersson, som fyller 16 år i år, körde jämnt med två ex-världsmästare och slutade trea i damelitklassen.

Hilda Andersson med sitt tredjepreis. Bägge tjejerna som besegrade henne knappt  är - förutom mycket äldre - före detta världsmästare.
Hilda Andersson med sitt tredjepreis. Bägge tjejerna som besegrade henne knappt är - förutom mycket äldre - före detta världsmästare.

Hilda Andersson var rejält bra redan kvalet, där även Nadine Kåmark körde stabilt och slutade fyra.

Regerande världsmästaren Vera Baron Rodriguez gick felfritt igenom hela kvalet, men Hilda matchade på alla stationer utom den allra första och hade en före detta världsmästare från Tyskland i form av Nina Reichenbach på samma resultat.

Så här säger Nadine Kåmark i grengrupp trial om Hildas gedigna insats i Viborg:

”Hilda cyklade otroligt fint hela dagen men framförallt under finalen då sektionerna var rejält svåra. Både Hilda och jag bedömde att sektionerna aldrig varit så här pass svåra ens på en världscup. Trots detta tog sig både Hilda och dom andra finalisterna igenom hela eller stora delar av sektionerna under dagens final. Häftigt!”

Resultat damelit final i Viborg: 1) Vera Baron Rodriguez, Spanien 290, 2) Nina Reichenbach, Tyskland 250, 3) Hilda Andersson, Sverige 230.

Text och foto: Svensdka Cykelförbundet, fria för publicering.

Hilda Andersson övertygade redan här på öppna SM i Piteå. (Arkivbild)