Jazzmåndag på Skansen

Kvällens Blå måndag är en tribute till Svend Asmussen 100 år. Medverkar gör Jacob Fischer, Kristian Leth, Bjarke Fahlgren och Hans Backenroth Trio. Svante Thuresson är värd för programmet.

Jacob Fischer

Jag har egentligen aldrig spekulerat över min ålder. Men det kommer jag nog att göra”  Svend 99,5 år i intervju i danska radions P1.

I Sverige blev Svend Asmussen känd i slutet på 50-talet då han slog sig ihop med den svenska sångerskan Alice Babs, samt gitarristen och landsmannen Ulrik Neumann. Trion Swe-Danes gjorde skivor och framträdanden och hyllades stort. Men han jobbade också med andra svenskar, som jazzmusikerna Jan Johansson, Putte Wickman och Ivan Renliden. De två senare reste han under många år runt med i hela Skandinavien och gjorde kyrkokonserter.

Jacob Fischer är en dansk gitarrvirtuos som debuterade som 17-åring vid Köpenhamns Jazzfestival och är sedan dess en av Skandinaviens hårdast arbetande musiker. Han har arbetat med de flesta skandinaviska toppmusiker, och sedan 1992 ingår Jacob i legendariske Svend Asmussens kvartett.

Kristian Leth har som trummis snabbt gjort sig en internationell och mycket lovande karriär. Han har framträtt och spelat in med många av de främsta, däribland  Scott Hamilton, Ulf Wakenius, Benny Golson, Claire Martin, Benny Green, Eric Alexander och många många fler. Kristian Leth spelar ofta i Sverige med Jan Lundgren.

Bjarke Falgren, fyrfaldig Grammy Award vinnare och en av Danmarks bästa och mest erkända fiol virtuoser. Bjarke turnerar runt om i världen och har släppt 8 skivor. Dessutom skriver och producerar Bjarke musik för film och teater, undervisar och har arbetat med några av de största artisterna i Danmark och utomlands.

Hans Backenroth har spelat med alla de stora. Listan är lång: Putte Wickman, Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Ulf Wakenius, Bosse Broberg och Svante Thuresson, liksom en lång rad internationella artister som Clark Terry, Harry Allen, Toots Thielemans och Ed Thigpen. Han  turnerar ständigt runt i Europa, Nordamerika och Japan. Hans Backenroth medverkar på cirka 130 cd. 2009 gav han ut sin första soloplatta, Bassic Instinct, och bildade en egen kvartett bestående av Bernt Rosengren, Jacob Fischer och Roger Johansen.

Svante Thuresson  fick sitt stora genombrott för svenska folket som ”hip man svinaherde” i ”Nygammal vals” i Eurovisionsschlagern i Luxemburg tillsammans med Lill Lindfors. Han har varit medlem i sextetten Gals and Pals och gjort tv- och revyframträdanden i bland annat AB Svenska Ords produktioner och i Povel Ramels Knäppupp-revyer. Han medverkar i ett flertal jazzorkestrar.

Blå måndag, Sollidenscenen 11 juli kl 19.00

Jacob Fischer