Jazzmåndag på Skansen

12.7.2016 07:00 | Stiftelsen Skansen

I kvällens Blå måndag "Fame/Sedgwick back on stage" möts Georgie Fame, Amanda Sedgwick och Claes Crona Trio. Svante Thuresson är värd för programmet.

Amanda Sedgwick

Georgie Fame är en legend inom jazz- och bluesvärlden som redan på 1960-talet gjorde stor succé med ”Yeh Yeh”, ”Get Away” och ”Bonnie and Clyde”. Han har hittills hunnit med 20 egna skivproduktioner och 14 hit-singlar. Han turnerar fortfarande världen över och har i Sverige bl.a. spelat med våra bästa storband. Här har han med sig Amanda Sedgwick, altsaxofonist som under denna konsert både medverkar i ett par duetter och kompar tillsammans med Claes Crona trio – Claes Crona, piano, Hans Andersson, bas och Johan Löfcrantz Ramsay, trummor.

Svante Thuresson  fick sitt stora genombrott för svenska folket som ”hip man svinaherde” i ”Nygammal vals” i Eurovisionsschlagern i Luxemburg tillsammans med Lill Lindfors. Han har varit medlem i sextetten Gals and Pals och gjort tv- och revyframträdanden i bland annat AB Svenska Ords produktioner och i Povel Ramels Knäppupp-revyer. Han medverkar i ett flertal jazzorkestrar.

Blå måndag, Sollidenscenen 18 juli kl 19.00

Amanda Sedgwick

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.